DEN HAAG – De Consumentenbond blijft duurzaamheidsclaims van fabrikanten onder de loep nemen. Drankenfabrikant Riedel, van onder andere Appelsientje, Coolbest en DubbelFris, gebruikt nog steeds claims die door de bond als greenwashing worden bestempeld.
De Consumentenbond bekeek alle 126 producten van de acht merken die Riedel op de markt heeft. Daarbij vielen alleen DubbelDrank en Extran positief op. Die zijn volgens de bond geheel vrij van greenwashing. Op 74 producten van de andere zes merken stonden wel misleidende duurzaamheidsclaims. Die zijn volgens de bond te vaag of te stellig, bijvoorbeeld “our goal is 100% sustainable fruit” of “onderweg naar 100% duurzaam”.
Vertrouwen
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Riedel probeert bij zes van zijn acht merken goede sier te maken met te rooskleurige duurzaamheidsclaims. Wij zijn niet tegen duurzaamheidsclaims, maar alleen met een eerlijke en feitelijke claim help je consumenten. Misleidende claims zorgen ervoor dat het vertrouwen van consumenten in duurzaamheidsclaims en keurmerken afbrokkelt.”
RCC
Het bedrijf werd al eerder door de Consumentenbond bij de Reclame Code Commissie (RCC) aangemeld met 'valse' claims. De bond werd toen in het gelijk gesteld over de onterechte claim dat de verpakking 100% plantaardig zou zijn. Ook de daaropvolgende claim dat de verpakking 95% plantaardig zou zijn, werd door de RCC als niet juist beoordeeld. Het bedrijf bleef deze claim wel gebruiken.
Molenaar: “We hebben een uitgebreide inventarisatie gedaan en Riedel nogmaals aangesproken. Riedel heeft nu toegezegd de claims van de verpakking en de website te verwijderen. We zullen dat goed in de gaten houden. Verder hebben we onze onderzoeksgegevens gedeeld met de Autoriteit Consument & Markt.”
Ook op de bestelwebsites van diverse supermarkten waren de duurzaamheidsclaims van Riedel overgenomen bij de producten. Deze zijn na contact met de Consumentenbond verwijderd.
Riedel is om een reactie gevraagd. Zodra die is ontvangen, plaatsen wij die in een apart bericht op onze websites.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops