Buitenland

Sainsbury’s in strijd tegen voedselverspilling

LONDEN – De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat de houdbaarheidsdata op haar eigen melkassortiment aanpassen, in de hoop de huishoudelijke voedselverspilling terug te dringen. Daar waar de pakken melk momenteel nog worden voorzien van een ‘te gebruiken tot’-datum (TGT) , worden deze vanaf begin 2024 bedrukt met een ‘tenminste houdbaar tot’-datum (THT).

Yentl Bocxe Strik |

Uit een analyse van onderzoeksbedrijf The Waste and Resources Action Programme (WRAP) blijkt dat melk op de derde plaats staat van meest verspilde voedselwaren in Groot-Brittannië. Jaarlijks worden ruim 490 miljoen pints melk weggegooid (circa 245 miljoen liter), vaak omdat de houdbaarheidsdatum hiervan is verstreken. “We zijn heel blij met deze verandering bij Sainsbury’s, die de voedselverspilling bij ons thuis zal helpen verminderen”, zegt Catherine David, directeur behavior change & business programs bij WRAP. “Voedselverspilling voedt de klimaatverandering en kost geld – waarbij het gemiddelde gezin jaarlijks ruim £ 730 uitgeeft aan goed voedsel dat in de prullenbak belandt. Uit ons onderzoek blijkt dat het aanbrengen van het juiste datumlabel op producten de hoeveelheid goed voedsel dat wordt weggegooid, kan helpen verminderen.

"‘Te gebruiken tot’ wordt ’Ten minste houdbaar tot’ op melkassortiment"

Zintuigen
Volgens de Food Standards Agency (FSA) impliceert de vermelding TGT op de verpakking dat de melk niet meer veilig te drinken is na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum, terwijl deze zuivel vaak nog een aantal dagen zonder gevaar kan worden genuttigd. De overstap heeft als doel te voorkomen dat klanten liters melk per jaar onnodig weggooien. Sainsbury’s adviseert haar klanten om de richtlijnen van de FSA te volgen, die aanbeveelt om je zintuigen te gebruiken om te zien of de melk na het verstrijken van de THT-datum bedorven is, bijvoorbeeld door aan het product te ruiken of er een beetje van te proeven.
“Ongeveer een derde van al het voedsel dat voor menselijke consumptie wordt geproduceerd, gaat verloren of wordt verspild”, stelt Ruth Cranston, directeur corporate responsibility & sustainability bij Sainsbury’s. “Het bestrijden van voedselverspilling is een van onze topprioriteiten en we innoveren voortdurend om dit probleem aan te pakken. Van boerderijen en leveranciers tot aan de huizen van onze klanten. Door voor onze melk over te schakelen op een THT-datum stellen we klanten in staat zelf te beslissen of het product nog geschikt is om te consumeren, waardoor we voorkomen dat ze de zuivel onnodig weggooien.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.