AMERSFOORT – De Gezonde Generatie, een samenwerking van het Diabetes Fonds, de Hartstichting, MDL Fonds en de Nierstichting, vraagt supermarkten om het voor kinderen makkelijker te maken een gezonde keuze te maken.
Ze hebben daarvoor een ouderbrief, ondertekend door 11.300 bezorgde Nederlanders, aangeboden aan Jumbo, Albert Heijn, Lidl en Plus. Er wordt aan de supermarkten gevraagd om meer gezonde producten aan te bieden en minder te verleiden tot ongezond eten en drinken. Volgens de Gezonde Generatie staat de supermarkt bomvol ongezonde voeding en bestaat het overgrote deel van de aanbiedingen uit ongezonde producten. Met een groeiend aantal supermarkten in de buurt van scholen worden veel schoolgaande jongeren in een tussenuur of in de middagpauze vooral verleid met ongezonde snacks.
Wettelijke maatregelen
De samenwerkende organisaties vragen daarom om wettelijke maatregelen die supermarkten in staat stelt om meer gezonde en minder ongezonde producten te verkopen. Om gezonder eten en drinken makkelijker te maken, kunnen supermarkten producten met minder zout, suiker en ongezonde vetten aanbieden, alleen gezonde producten in de aanbieding doen, kindermarketing stoppen en geen ongezonde producten meer aanbieden bij de kassa.
Diena Halbertsma, woordvoerder van de Gezonde Generatie: “Wij willen dat onze kinderen gezond kunnen opgroeien. Daarvoor is een gezonde supermarkt noodzakelijk. Uit de Superlijst 2024 blijkt dat een aantal supermarkten wel degelijk stappen zet, echter nog onvoldoende om mensen ook echt te helpen naar een gezonde keuze. De overheid moet er alles aan doen om supermarkten te helpen, zodat er een gelijk speelveld ontstaat.”
Bron: Levensmiddelenkrant