DEVENTER – Met hun studentenconcept Grab & Go heeft Spar university in totaal negentien verkooppunten op hogescholen en universiteiten, verspreid door heel Nederland. Martijn ten Berge, samen met Ilona Bloch eigenaar van Spar university, vertelt aan Levensmiddelenkrant hoe zij deze doelgroep, Gen Z-studenten, aanvliegen.
Jaarlijks verwelkomen ze 8 miljoen studenten die onderweg zijn, honger hebben en behoefte aan gemak. Een rave in EUR Rotterdam met Earth water, een stille disco met Monster Energy of de activatie met Fanta en Broederliefde. Bij Spar university is niets te gek als het maar fun is.
Welke leeftijd komt vooral in uw winkels?
“Onze klanten zijn uniek in die zin dat het geen doorsneeshoppers zijn, maar Gen Z: studenten tussen de 17 en 25 jaar, hoger opgeleid, kritisch en snel. Ze scrollen sneller dan ze lezen, prikken overal doorheen en weten precies wat ze willen: eerlijkheid, gemak, inspiratie en gezonde keuzes. Ze willen die optie voor een gezonde keuze, mits het snel én lekker is. Hoewel de focus sterk op studenten ligt, zijn ook docenten, universiteitsmedewerkers, omwonenden en alle andere klanten meer dan welkom.”
Wat doen jullie specifiek om de doelgroep jongvolwassenen aan te spreken?
“We richten ons allereerst op gemak en snelheid: de winkelindeling is ontworpen voor een snelle en gemakkelijke winkelervaring. Dit betekent overzichtelijke gangpaden, prominent geplaatste Grab & Go-koelingen en zelfscankassa’s.
Ten tweede bestaat ons assortiment voor een groot deel uit Grab & Go-opties; dit aanbod is anders samengesteld dan bij de gemiddelde retailer. Wij zoeken altijd naar een mix van gezonde snacks, plantaardige keuzes en voedzame maaltijden. Verder spelen wij graag met de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van food. Mits het aansluit bij onze Gen Z’ers.
Ook in onze tone of voice zijn we rebels en net even anders. Onze uitingen zijn studentikoos, lekker eigentijds en soms op het randje. Op onze ijskoffiemachine kun je bijvoorbeeld lezen dat wij cooler zijn dan je ex. Leveranciers noemen wij vrienden omdat wij het liefst samenwerken met partners die – net als wij – impact willen maken in de belevingswereld van Gen Z’ers.
Als laatste hebben we de Spar universityapp waarmee wij communiceren met onze doelgroep. In onze app bieden wij de beste, leukste en lekkerste studentendeals aan met een gezonde dosis fun. Zo kun je Ricardo, onze roze krokodil, verslaan met tandje drukken en spaar je met onze loyaltypoints voor gratis artikelen of hele dikke kortingen. Ook kun je een voordelig koffieabonnement afsluiten: drie koppen koffie per dag, voor € 9,95 per maand.”
Wat is er de afgelopen jaren veranderd in de aanpak?
“We zijn nog meer datagedreven gaan werken. Door klantgedrag te analyseren, kunnen wij gerichter inspelen op wensen en trends. Dit heeft geleid tot het inzicht dat Gen Z’ers op zoek zijn naar beleving en fun. Ze staan open voor nieuwe ontdekkingen. Wij stellen daarom het assortiment zorgvuldig samen en laten onze leveranciers weten dat samenwerken met Spar university betekent: impact maken door onderdeel te worden van de routine van Gen Z. Jouw merk en jouw product worden zichtbaar op de campus en daardoor zichtbaar in het leven van studenten. We hebben snellere assortimentsvernieuwing op basis van trends, zoals de groeiende vraag naar vegan en proteïnerijke snacks. We streven naar flexibiliteit in het assortiment, waarbij we continu trends monitoren en snelle aanpassingen doen op basis van de vraag van studenten. Maar ook grotere digitale integratie: meer mogelijkheden en communicatie via sociale media. Met meer dan 160.000 Gen Z-appgebruikers openen wij ook de digitale deuren naar impactvolle merkactivatie met bijvoorbeeld slimme banners, gerichte pushberichten of zelfs interactieve gamificatie, volledig afgestemd op het gedrag van onze Gen Z’ers.”
Artikel gaat verder onder de foto ↓
Is de inrichting van de winkels aangepast aan de doelgroep?
“Volledig. Dat zie je terug in verschillende aspecten zoals de lay-out. De winkels hebben een overzichtelijke en intuïtieve indeling met brede paden voor gehaaste studenten om snel en gemakkelijk hun weg kunnen vinden. Ook Grab & Go is echt voor de doelgroep. Direct bij de ingang vind je voorverpakte maaltijden, sandwiches, salades en drankjes. Dit is cruciaal voor studenten die snel iets willen pakken voor onderweg of om direct te consumeren.
Om de doorstroom te optimaliseren, zijn er efficiënte kassasystemen met een ruime hoeveelheid zelfscanopties. Dit past perfect bij de digitale vaardigheid en de behoefte aan snelheid van de doelgroep. Binnenkort kunnen klanten ook gewoon afrekenen in de Spar university-app, snel en simpel. En een laatste punt: onze winkels hebben een moderne, frisse en toegankelijke uitstraling. Onze eigen tone of voice sluit aan bij de leefwereld van studenten. Gekke kleuren als magenta, knalgeel en limegroen zijn speels en springen eruit. En vergeet onze technomuziek niet.”
Wordt deze doelgroep belangrijker, ook voor andere supermarktketens?
“Zeker weten. Deze generatie is niet alleen belangrijk voor ons, maar wordt ook voor andere retailers steeds relevanter. Gen Z is visueel ingesteld, leeft op sociale media zoals Instagram en TikTok en laat zich dagelijks inspireren door trends en merken die zij daar zien. Ze zijn gevoelig voor echtheid, gewend aan constante vernieuwing en hebben hoge verwachtingen.
Mijn tip: ga verder dan traditionele klantbenadering. Bouw geen klantenkring, maar een community. Wij stemmen ons assortiment en onze merkbeleving af op wat Gen Z écht wil, en kijken zelfs al vooruit naar Gen Alpha. De keuzes die studenten nú maken, bepalen hun koopgedrag in de toekomst. Over vijf jaar is het merendeel afgestudeerd en beschikt over een hoog besteedbaar inkomen. Door nú aanwezig te zijn in hun leefwereld, bouw je merkvoorkeur en loyaliteit op die blijft, ook na hun studententijd.”
Wat zijn de plannen voor de toekomst van Spar university?
“Die plannen zijn ambitieus en toekomstgericht. Als innovatief en eigenwijs zusje van Spar Nederland ligt onze focus op meerdere pijlers. Allereerst blijven wij uitbreiden, zowel op als rondom campussen in Nederland en mogelijk ook internationaal. Daarnaast blijven we ons assortiment vernieuwen, met aandacht voor gezonde, duurzame en gemakkelijk te consumeren producten.
Tot slot versterken wij actief onze rol als community. Wij willen een ontmoetingsplek zijn op de campus. Daarom zetten wij in op samenwerkingen met studentenorganisaties en het organiseren van relevante evenementen met onze vrienden. Met lef, visie en betrokkenheid werken wij aan een toekomst waarin wij niet alleen voorzien in gemak, maar ook in verbinding en beleving.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.