AMSTERDAM - Consumenten die de kerstdagen met familie en vrienden aan de eettafel doorbrengen hadden nog nooit een zo grote keuze aan luxe kerstdelicatessen uit de supermarkt en gaan deze massaal inslaan. GfK Panel Services voorspelt een kerstomzet van circa 700 miljoen euro.
Naar verwachting zullen door de economische crisis meer mensen thuis Kerstmis vieren. Voor de supermarkten staat er ook dit jaar weer veel op het spel. December is de maand waarin - by far - de meeste omzet kan worden behaald. Toch is GfK onderzoeker Joop Holla voorzichtig in zijn voorspelling: "Mede door de verschoven Kerstdagen ben ik voorzichtig. Het is lang geleden dat Kerst op vrijdag en zaterdag viel. Toch schat ik de omzet in week 52 op circa 700 miljoen euro."
Supermarktanalist Gerard Rutte stelt: “In tijden van economische crisis ga je minder snel buiten de deur eten. In restaurants betaal je vijf tot zes keer zoveel voor een vergelijkbare maaltijd thuis. Neem kinderen mee, dan ben je helemaal een vermogen kwijt. Maar voor dat bedrag word je wel bediend." Rutte verwacht dat door de crisis meer mensen de kerstdagen thuis gaan kokkerellen.
Volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) eten dit jaar 13,5 miljoen mensen beide kerstdagen thuis, een half miljoen meer dan vorig jaar. En ondanks de recessie zijn die 13,5 miljoen consumenten niet van plan om op die huiselijke kerstdiners te besparen. Voor de supermarkten is dat een uitgelezen kans om de verkoopcijfers, die in december toch al hoger zijn dan anders, extra op te krikken.
“Aandacht, liefde en rust, dat is waar kerst 2009 om draait”, zegt de Utrechtse trendwatcher Aafje Nijman. "Het is echt een reactie op de crisis. Mensen besteden meer tijd aan zichzelf en het gezin. "Bij het zelfbereide kerstdiner staan daarom geen grote bloemstukken op tafel, maar naast elk bord een persoonlijk vaasje met een miniboeketje en een zelfgemaakte menukaart.” Supermarkten spelen massaal in op de feestdagen door luxe producten aan te bieden waarmee thuis eenvoudig en relatief snel een goede maaltijd op tafel kan worden gezet. De verschillende huismerklijnen overtreffen het aanbod van vorig jaar en vallen op door culinaire hoogstandjes.
De producten die Albert Heijn dit jaar in de schijnwerpers zet zijn hoofdzakelijk van het eigen tophuismerk Excellent. Jumbo pakt uit met het luxe Jumbo Exclusiefassortiment. Superunie-leden Hoogvliet, Poiesz, Boni, MCD en Sanders hebben de handen ineengeslagen en introduceren een eigen luxe label voor de feestdagen met de naam ‘Bijzonder Lekker’.
Een conclusie uit de kerstmagazines is dat supermarkten weliswaar voor luxe gaan, maar tegelijkertijd vasthouden aan traditionele gerechten, soms met een moderne touch.
Bron: De Telegraaf / Twentsche Courant Tubantia / Levensmiddelenkrant