Tonys_Chocolonely_Ghana_cocoa_bags_03.jpg

Fabrikanten

Tony’s boekt recordomzet en gaat vooruit met Open Chain

AMSTERDAM – Tony’s Chocolonely heeft een recordomzet geboekt van 150 miljoen euro. Daarnaast zijn er via Tony’s Open Chain meer cacaoboeren geholpen met een leefbaar inkomen. Volgens de chocoladeproducent toont dat aan dat het impactmodel van het bedrijf werkt.

Redactie |

De omzet steeg vorig jaar met 28 miljoen euro, een record in absolute omzetgroei. De lancering van Tony’s Lil’Bits was een succes en er was een sterke omzetgroei in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland.

Tony’s Open Chain verwelkomde zes nieuwe bedrijven waaronder Hema en Jumbo, waardoor het totaal komt op veertien. Hierdoor kon er meer cacao worden ingekocht tegen de vijf samenwerkingsprincipes. Meer dan 17.000 boeren kregen voor de cacao die zij verkochten aan Tony’s Open Chain een leefbaar inkomen uitbetaald. Die ligt ongeveer 50% hoger dan de door de regering van Ivoorkust vastgestelde prijs voor cacao en is ook hoger dan de Fairtrade-premie.

Kinderarbeid
Bij de coöperaties die samenwerken met Tony’s Open Chain is het percentage kinderarbeid gedaald naar 10,5% waar het industriegemiddelde ligt op 46,7%. Bij de coöperaties waar al langer dan drie jaar mee wordt samengewerkt is het zelfs maar 4,4%, een teken dat als er over een langere periode een hogere prijs wordt betaald, kinderarbeid succesvol kan worden beëindigd.

Tony's ceo Douglas Lamont zegt over de resultaten: "Als een impactbedrijf dat de hele chocolade-industrie wil veranderen, moeten we bewijzen dat we een einde kunnen maken aan de uitbuiting van West-Afrikaanse cacaofamilies en tegelijkertijd kunnen zorgen voor goed rendement voor aandeelhouders, voor impactvolle carrières voor medewerkers en dat we zorg dragen voor de planeet. Onze resultaten dit jaar tonen wederom het belang aan van samenwerken in de cacaoketen, waarbij we oog hebben voor álle stakeholders in die keten. Dat is niet alleen het juiste, maar ook het slimste om te doen, als je een succesvol impactbedrijf voor de lange termijn wilt opbouwen."

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops