gvo-240201-068-bewerkt kopie klein.jpg Lisa van der Linden is 1ste redacteur

Columns

Commentaar: Topvrouwen

Het is bijna Internationale Vrouwendag. Op 8 maart is het zover. Ik doe eerlijk gezegd nooit iets aan deze ‘jaarlijkse viering’, maar opvallend is wel dat er heel veel mannen zijn in de levensmiddelenbranche. Zowel bij de supermarkten als bij de fabrikanten. Al ligt het ook wel aan het merk en de doelgroep daarvan.

Lisa van der Linden |

 Waaróm zijn er eigenlijk meer mannen in deze branche? Veel ondernemers zijn man, maar geven in interviews regelmatig aan dat hun vrouw ook in het bedrijf werkt en ze ondernemen ook vaak samen. Toch wordt de man voor interviews naar voren geschoven, terwijl het juist voor de variatie leuk is om ook vrouwen aan het woord te laten. Voor deze editie sprak mijn collega Nanja met Jumbo-ondernemer Monique Ravenstijn. Een echte topvrouw wat mij betreft. Ik hoef LinkedIn maar te openen of er is weer een nieuw Mootje bij of ze zit midden in een verbouwing. Ze heeft op LinkedIn staan: groot denken en gewoon doen. Dat is ook wat blijkt uit het interview met mijn collega. Ik zou haar een vrouw met ballen noemen.

Daar waar in de branche vooral mannen te vinden zijn, is dat bij ons bedrijf juist andersom. De vrouwen zijn in de meerderheid, waarvan twee topvrouwen. Dat zijn onze uitgevers Katja en Inez Riethof. Zij runnen dit bedrijf met zoveel passie, daar heb ik iedere dag weer bewondering voor. We hebben veel vrouwen bij uitgeverij Ondernemers Pers Nederland, maar ik moet ook zeggen dat mannen heel belangrijk zijn voor de dynamiek. Ik vind de mannen die bij ons werken daarom ook éxtra waardevol. Je hebt net andere gesprekken, een andere invalshoek en een andere manier van omgaan met situaties. Die diversiteit heb je wat mij betreft nodig in een bedrijf, ook al zit je in een ‘mannenbranche’ of ‘vrouwensector’. Ik bedoel, vrouwen kunnen over auto’s praten en mannen kunnen meedenken over maandverband. Toch?

Hoe is de balans binnen jouw bedrijf? Meer mannen of vrouwen?

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.