20230608-IMG_7847 (1).jpg V.l.n.r.: sales director Colin van der Starre, category development manager Marleen Schulz, group account manager Diederik Bliek, Nina van Delsen en category development manager Stefan Ek. (Foto: Evelien de Haas)

Awards - Gouden Partner

Verstegen: ‘We willen een positieve invloed uitoefenen op de wereld’

ROTTERDAM – Peper en zout heeft iedere consument eens in de zoveel tijd in het winkelmandje liggen, maar met allerlei andere kruiden krijg je maaltijden nóg beter op smaak. Verstegen Spices & Sauces motiveert consumenten om een bezoek te brengen aan het kruidenschap. Met activaties en introducties lukt dat ze goed en dat waarderen retailers. Nina van Delsen, brandmanager Retail, reageert op het winnen van twee Gouden Partner-awards.

Redactie |

Categorie: Kruiden & Specerijen
Criteria: Omzetprestatie en Rendementsbijdrage
Winnaar: Verstegen Spices & Sauces

Gefeliciteerd met deze awards! Wat is jullie eerste reactie?
“We zijn heel trots dat onze klanten binnen het supermarktkanaal Verstegen Spices & Sauces maar liefst twee keer hebben verkozen tot Gouden Partner 2023!”

Wat maakt dat jullie de prijzen in de wacht hebben gesleept?
“De laatste jaren hebben we een professionaliseringsslag gemaakt binnen Verstegen. Als marktleider binnen de categorie Kruiden & Specerijen willen we voorop blijven lopen. Zo werken we met een categorievisie met als doel de categorie te laten groeien. We kijken klantspecifiek wat nodig is en houden rekening met de formule-uitgangspunten. Dit zorgt voor focus gedurende het jaar. Daarnaast streven we ernaar meer omzet te brengen aan de hand van schapvoorstellen en helpen de inzichten ons om acties nog succesvoller te maken. Aan de andere kant voegt de categorie Kruiden & Specerijen waarde toe aan het supermarktkanaal en houden we de rendementsontwikkeling nauwlettend in de gaten. Daarnaast proberen we consumenten meer en meer te motiveren om een bezoek te brengen aan het kruidenschap, middels activatie en introducties, waarmee we ook een boost geven aan het rendement van de supermarkt.”

Wat zijn de gevolgen van de inflatie voor jullie productie?
“Net als bij de meeste bedrijven treft de inflatie ook Verstegen. De prijzen van grondstoffen en verpakkingen zijn omhoog gegaan. Het produceren van onze producten is duurder geworden. De lonen zijn gestegen. Het gevolg is dat de prijzen stijgen, net als de omzet. Maar de retailer behoudt zijn rendement. De afzet is wat onder druk komen te staan, maar we werken er dagelijks hard aan om deze trend om te buigen naar groei. Bijvoorbeeld door consumenten te inspireren om kruiden en specerijen te gebruiken in hun gerechten. Daarnaast hebben we kruidenmixen geïntroduceerd met een interessante out-of-pocketprijs, waarbij we de financiële drempel voor consumenten verkleinen om de lekkere mixen van Verstegen te gebruiken.”

Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“In beginsel zit de sleutel tot succes in de samenwerking. We delen veel kennis en inzichten met onze klanten. Dit gebeurt onder andere op basis van een gedegen schapadvies en shopperactivatie, passend bij de formule en type shopper van de winkel. Een concreet voorbeeld van activatie is de display die we eind van het jaar inzetten. Rondom de feestdagen pieken de verkopen enorm. De displays helpen om het schap te ontlasten, waarbij out-of-stocks worden voorkomen en dit draagt weer bij aan de omzet. Verstegen weet dit op een goede manier weg te zetten op de winkelvloer.”

Wat gaan jullie doen om over twee jaar weer uitgeroepen te worden tot Gouden Partner?
“We willen nog intensiever samenwerken met onze partners en met hen onze duurzame ambitie waarmaken. De keten van boer tot consument moet transparant, eerlijk en duurzaam zijn voor mens, milieu en maatschappij. Daarom zoeken we continu naar manieren waarop we een positieve invloed kunnen uitoefenen op de wereld. Door middel van onze lopende projecten om de kruiden- en specerijenmarkt te verduurzamen, zetten we gestaag stappen voorwaarts. Samen met onze partners en klanten blijven we ons inspannen om onze duurzame doelen te verwezenlijken.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.