Vomar moet kassabon aanpassen

NIEUWVEEN - Vomar moet definitief de achterzijde van haar kassabonnen aanpassen. Hiertoe heeft het College van Beroep van Stichting Reclame Code besloten. 

De uiting: ‘8.000 producten voor de laagste prijs. Niet één keer, maar altijd’ dient als ‘feitelijke superioriteitsclaim’ te worden beschouwd, stelt het College. De staande uitspraak dat Vomar deze claim niet waar kan maken, blijft daarmee overeind. 

Nederlandse Reclame Code
Eind juli besloot de Reclame Code Commissie al dat zowel de kassabonuiting als een kassabonvergelijking met Deen Julianadorp  in de Vomar Voordeelkrant, in strijd zijn met de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Nuancering
Volgens de Commissie wordt in de kassabonuiting ‘zonder nuancering of voorbehoud’ een absolute stelling geponeerd. Volgens de commissie zal de ‘8.000 producten voor de laagste prijs’-uiting door de gemiddelde consument worden opgevat als claim dat Vomar haar producten altijd voor een lagere prijs aanbiedt dan andere supermarkten. Een claim die de grootgrutter niet kan waarmaken, aldus de Commissie. Een derde klacht over een abriposter in Julianadorp werd afgewezen.

Bekrachtigd
In beroep stelde Vomar dat de kassabonuiting geen reclame-uiting betreft, geen vergelijking met concurrenten is, en van misleiding geen sprake zou zijn. De Commissie ging hier niet in mee en bekrachtigt de eerdere uitspraak. 

Bron: Levensmiddelenkrant

rechtbank_uitspraak_justitie-a900x525.jpg