STEENDEREN - Vier jaar na de introductie zijn de Zoete aardappel Frites en Blokjes van Aviko niet meer weg te denken uit het vriesversschap van de supermarkt. Aviko wint met deze producten dan ook de Innova Klassiek 2014-2018.
Volgens Martijn Vermeulen, trade marketeer retail van Aviko, zijn de producten een vaste waarde geworden in de vriesverscategorie. “Dit is natuurlijk geen complete verrassing”, benadrukt Vermeulen. “Zoete aardappels zijn namelijk dé trend van dit moment. Ze vormen een van de grootste groeidrijvers binnen de categorie. Vanaf het moment van introductie laten deze producten al groei zien. IRI-cijfers uit week 44 tonen aan dat de omzet dit jaar 19 procent hoger is dan in 2017. De Innova Klassiek voor onze Zoete aardappel Frites en Blokjes bewijst dat er binnen de retail draagvlak bestaat om de zoete aardappel gezamenlijk nog groter te maken.” De bekroonde producten trekken volgens Vermeulen nog altijd veel unieke shoppers naar de categorie. “Consumentenonderzoek wijst uit dat veel shoppers nieuwsgierig zijn naar zoete aardappels en ervoor openstaan onze producten een keer te proberen. Zij beschouwen deze als een welkome afwisseling in het assortiment vriesverse aardappels. Binnen de Aviko Kookweek zien we dat consumenten onze zoete-aardappelfrites veelal eten tijdens een vlot&vers- of uitprobeerdag. Dit in tegenstelling tot gewone frites, waarmee zij hun vaste snackdag invullen.”
Veel ondersteuning
De zoete aardappel was nog een relatief onbekend fenomeen toen Aviko de frites en blokjes lanceerde, zo benadrukt Vermeulen. “Om shoppers te laten kennismaken met de veelzijdigheid van dit product, heeft Aviko destijds gekozen voor veel productondersteuning op en buiten de winkelvloer. Zo vonden diverse demonstraties met het product plaats en kozen we voor second placement met eigen vriezers, folderpromoties, foodtrucks en receptenboeken. Ook afwachtende consumenten probeerden hierdoor onze frites en blokjes uit. In 2019 staat de zoete aardappel opnieuw hoog op de activatiekalender van Aviko. Hiermee maken we de kookweek van de consument graag leuker.” Vermeulen heeft tenslotte nog een duidelijk advies aan retailers. “De beschikbaarheid van onze frites en blokjes in het schap vormt natuurlijk de basis van het verkoopsucces. Retailers kunnen hiermee inspelen op de zoete-aardappeltrend. Zij hebben zeker nog de nodige distributiemogelijkheden om de shoppende liefhebber van zoete aardappels optimaal te bedienen. Ik zie niet alleen groeikansen voor onze eigen producten, maar voor de gehele categorie.
Tjebbe Onnes, senior category manager diepvries Albert Heijn: ”De Zoete aardappel Frites en Blokjes van Aviko vormen in mijn ogen producten die uitstekend inspelen op de consumentenwens om traditionele aardappelproducten te vervangen door gezondere zoete-aardappelvarianten. Ze passen precies binnen deze trend. De producten maken het eten van zoete-aardappelproducten een stuk toegankelijker. Ze zijn beide eenvoudig te bereiden en bovendien erg lekker van smaak. De samenwerking tussen Albert Heijn en Aviko verloopt uitstekend. Samen proberen we de aardappelcategorie naar een hoger niveau te brengen.”
Bron: Levensmiddelenkrant