IMG_3771.JPG Lisa van der Linden is 1ste Redacteur bij Levensmiddelenkrant

Columns

Opinie: Meer gatenkaas door NettoBoni

Weer een supermarktformule die van het doek verdwijnt. Boni gaat het veld verlaten. Deze fusie is voor mij niet geheel onverwachts. In 2019 spraken de partijen al met elkaar, maar daar is niets uitgekomen.

Lisa van der Linden |

En toen bleef het een tijd stil. Althans in Nijkerk en Oosterhout, want andere formules zagen wel heil in een fusie of samenwerking. Eerst kwamen Plus en Coop met groot nieuws, gevolgd door Albert Heijn en Jan Linders. De supermarktbranche is wat dat betreft alles behalve saai.

De vraag is continu: wanneer verdwijnt de volgende formule? Alle kleinere supermarkten zoeken elkaar op om hun marktpositie gezamenlijk te versterken, dat lijkt mij duidelijk. Op vrijdagochtend 28 juli, de verjaardag van mijn dochter Feline, werd ik verrast door het nieuws dat de altijd zo stille en bescheiden Boni en Nettorama gaan fuseren. Nooit schreeuwen ze van de daken als er nieuws is, maar nu voelde ik blijdschap en tevredenheid bij de twee partijen. Na heel veel gesprekken zijn ze eruit. En toen volgde een shock voor mij: niet Nettorama verdwijnt, maar Boni. Alle winkels gaan verder onder de vlag van Nettorama. Huh? Dat is voor mij een gekke stap.

Ik ga je uitleggen waarom ik deze fusie anders had ingeschat. Voor mij is Boni altijd meer een servicegerichte supermarkt geweest, waar langzaam ook de trend van meer beleving en inspiratie bieden werd toegepast. Ze staan niet vooraan in de rij als het gaat om trends volgen, maar uiteindelijk gaan ze wel overstag als de grote jongens hebben laten zien dat er potentie ligt bij nieuwe productgroepen. Bij Nettorama daarentegen draait het puur om promoties en staan producten in de doos in het schap. Nou, daar word ik niet warm van als ik voor de zoveelste keer moet bedenken wat we die avond gaan eten. Oftewel: Boni is in mijn ogen net iets meer wat de consument anno 2023 verwacht van een supermarkt. 

Misschien dat NettoBoni, om het maar even zo te noemen in de overgangsfase, wel van plan is om een enorme vernieuwingsslag te maken. Dat is naar mijns inziens ook wel noodzakelijk, want het supermarktlandschap begint op gatenkaas te lijken: alleen de smaakvolle supers blijven over. En de smaaktest? Die ligt bij de ACM. 

Bron: Levensmiddelenkrant

Lees meer over: