Lisa.jpg Lisa van der Lindenhoofdredacteur.

Commentaar: Proteïnebad

De supermarkt anno 2025 is één groot proteïnebad. Die trend heeft de hele supermarkt overgenomen en is uit geen enkel schap meer weg te denken. Althans, zo gedraagt de branche zich op dit moment.

Lisa van der Linden |

Zelf vraag ik mij heel erg af hoe lang deze trend nog gaande is. We weten inmiddels allemaal dat een bak magere kwark veel gezonder is dan een met proteïne verrijkte yoghurt, die allerlei toegevoegde zoetstoffen bevat om het eetbaar te maken.
Het blijft marketing: één marketingschaap kiest voor proteïne en de rest volgt. Jammer dat het ook allemaal dierlijke proteïnes zijn, niet heel handig in het kader van de eiwittransitie. Toch ontkom je er niet aan in de supermarkt. We vroegen onze volgers op LinkedIn naar welke trend niet toekomstbestendig is: plantaardig, darmgezondheid/probiotica of proteïne. Wat blijkt: meer dan de helft ziet de proteïnetrend verdwijnen in de toekomst. Ik sluit mij daar volledig bij aan, want alle reguliere producten bevatten al genoeg eiwitten en meer hebben de meeste mensen niet nodig.
Het leeuwendeel van de proteïneproducten komen we tegen in het zuivelschap, maar er gebeurt daar meer. Reden voor een special in Levensmiddelenkrant . In deze editie lees je onder andere over hoe de branchevereniging NZO naar de categorie kijkt en het CBL deelt vanuit een helikopterview de actuele ontwikkelingen. Gelukkig hebben we het niet alleen over zuivel en proteïne. Een tot voor kort ondergeschoven kindje in de supermarkt is de vriesverscategorie. Maar er is goed nieuws: diepvries bloeit helemaal op en wint aan terrein. Een onderwerp dat ik persoonlijk heel leuk vind, want met twee vriezers in huis durf ik wel te zeggen dat dit een categorie is waar ik vaak kom.

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.