02_duurzaamheid-staat-centraal-bij-verbouwde-jumbo-winkel-in-bergen-op-zoom.jpg

Formules

Erik Hemmes: 'Inkoopsamenwerking Jumbo gaat niet alleen over de laagste prijs'

NIEUWVEEN - Naar aanleiding van het nieuws dat Jumbo gaat samenwerken met Epic Partners en Everest heeft Levensmiddelenkrant gevraagd naar de visie van retaildeskundige Erik Hemmes. Hij laat weten dat hij vanmorgen door het nieuws werd verrast.

Lisa van der Linden |

"Als je het relativeert, is het helemaal niet zo gek om samen te werken met internationale inkooporganisaties. Superunie en Picnic doen dit ook en Albert Heijn heeft dat ook gedaan, misschien gebeurt dat nog steeds", vertelt Hemmes. Epic Partners is een internationale retail-alliantie opgericht door Edeka en het is volgens Hemmes helemaal niet zo gek dat Jumbo zich bij deze organisatie aansluit. "Edeka heeft in het verleden interesse getoond in de Nederlandse markt en dat hadden ze kunnen doen met hun winkels, maar ook op deze manier." 

Besparen
De schaalvoordelen zijn vanaf 2024 merkbaar aldus Jumbo. Wat vindt Hemmes hiervan? "Ik weet niet hoelang ze al met elkaar in gesprek zijn, maar ze gaan nu samenwerken en dat betekent dat de eerste gesprekken over inkoopprijzen en deals starten. Het voordeel dat Jumbo heeft met deze samenwerking is dat de internationale prijsverschillen inzichtelijk worden en er voordelig kan worden ingekocht. Dat betekent niet dat er altijd voor de laagste prijs wordt ingekocht. Er wordt ook winst behaald door te besparen op transport of de grootte van verpakkingen over diverse landen gelijk te trekken", licht Hemmes toe. 

Toekomst
De samenwerking volgt vlak na het nieuws dat Jumbo de meerjarenstrategie heeft aangepast. "De samenwerking roept ook vragen op over de toekomst van Jumbo. Gaat de familie van Eerd het misschien verkopen op termijn? Ik zou niet weten waarom, want aan wie gaan ze dat doen? En dan? Gaan ze in het vastgoed? Ze hebben nu een leukere baan denk ik", stelt Hemmes.