csm_PERSBEELD-Foodwatch-kindermarketing-juli-2023---winkelbeeld-Jamin-web-letterbox_435fe20d42.jpg

Fabrikanten

Foodwatch: Nog steeds kinderidolen op voedingsmiddelen

AMSTERDAM – Consumentenorganisatie Foodwatch blijft in winkels voedingsmiddelen aantreffen met daarop afbeeldingen van kinderidolen. Het gaat dan bijvoorbeeld om afbeeldingen van Paw Patrol, Minions of My Little Pony. Het gebruik van deze zogenaamde ‘licenced media characters’ mag volgens de Nederlandse reclamecode al niet meer sinds juli 2020.

Redactie |

Door voedingsmiddelen - veelal ongezond snoep - op deze manier te verpakken worden kinderen beïnvloed in hun keuzes. Dat kan volgens Foodwatch leiden tot overmatige consumptie van ongezonde voeding met hoge suiker-, zout-, en vetgehaltes. “De manier waarop we in Nederland momenteel omgaan met kindermarketing is vooral via zelfregulering door de markt”, zegt Foodwatch campagneleider Frank Lindner. “Bedrijven weten dat er amper consequenties zijn. De pakkans is klein en de strafmaat moet echt strenger als je het aan ons vraagt. Als een overtreding al aan het licht komt, dan is een ‘aanbeveling’ of een ‘vrijblijvend advies om niet langer op deze manier te adverteren’ de enige straf die de Reclame Code Commissie (RCC) kan opleggen.”

Lange periode
Kort voor Pasen trof de organisatie chocolade-verrassingseieren en paas-snoepjes aan met diverse bekende tekenfilm-karakters bij diverse winkels. In maart werden er klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie. Pas in juni oordeelde de RCC dat de bedrijven inderdaad in strijd met de reclamecode handelden. “Die lange periode om een klacht af te handelen maakt dat sommige winkels dep roducten willens en wetens blijven verkopen. Als de uitspraak pas na drie maanden volgt, dan hebben bedrijven hun omzet allang veiliggesteld. Zeker in het geval van tijdelijke producten”, aldus Lindner.

Foodwatch eist dat de zelfregulering, die volgens de organisatie niet werkt gezien de vele overtredingen, wordt vervangen door een wet die kindermarketing voor ongezonde voedselproducten tot 18 jaar verbiedt. "Als blijkt dat dit soort massale overtredingen met kinderidolen geen consequenties hebben, dan is het hoog tijd voor een wettelijk verbod waarop gehandhaafd kan worden", besluit Lindner.

Bron: Levensmiddelenkrant