FrieslandCampina wil eenvoudiger organisatie

AMERSFOORT - Met de samenstelling van vier wereldwijde business groups wil Koninklijke FrieslandCampina N.V. de organisatie sterk vereenvoudigen.

John Bontje |

Door de vorming, per 1 januari 2018, van Consumer Dairy, Specialised Nutrition, Ingredients en Basic Dairy moet het bedrijf in staat zijn slagvaardiger in te spelen op marktontwikkelingen en beter te innoveren op de strategische prioriteiten. Het doel van de nieuwe structuur is om de onderneming zowel operationeel als commercieel verder te verbeteren en zo duurzaam meer waarde voor de leden-melkveehouders te realiseren.

Zelfstandigheid
 “Met onze strategie route2020 richten we ons op betere voeding voor consumenten, goede inkomsten voor onze boeren, nu en in de toekomst. Om succesvol te blijven moeten we sneller inspelen op veranderingen in de consumentenvraag en klantbehoeften en ontwikkelingen in de samenleving. Dat kunnen we realiseren door grotere zelfstandigheid van de business groups met snellere besluitvorming. Met de vereenvoudiging van de organisatie en gerichte innovaties investeren we in het verder versterken van onze merken op het gebied van speciale voeding, melk en overige zuiveldranken, yoghurt, kwark, kaas en ingrediënten”, aldus Roelof Joosten, ceo van Koninklijke FrieslandCampina N.V.

Aansturing
Met de vereenvoudiging van de organisatie wordt eveneens de aansturing van de onderneming aangepast door het verkleinen van de executive board en het aanstellen van een executive leadership team. De executive board zal bestaan uit de chief executive officer en de chief financial officer. Het executive leadership team zal bestaan uit de twee leden van de executive board, de presidents van de vier nieuw te vormen business groups en de president van FrieslandCampina China. Voorts zal een aantal corporate functies zoals Human Resources, Research & Development en Corporate Supply Chain deel uitmaken van het executive leadership team.

Vertrek
Piet Hilarides en Bas van den Berg, beiden lid van de executive board van Koninklijke FrieslandCampina N.V. hebben, in goed overleg met de onderneming, besloten FrieslandCampina te verlaten per 31 december 2017. Hilarides heeft 23 jaar gewerkt voor de onderneming. Hij was onder meer lid van de concerndirectie van Campina. Na de fusie werd hij lid van de executive board van FrieslandCampina en chief operating officer van de business group Cheese, Butter & Milkpowder. In de afgelopen drie jaar was hij chief operating officer van de business group Consumer Products Asia, gevestigd in Singapore. Bas van den Berg is in 1994 in dienst getreden. Hij was onder meer directeur van Campina Nederland. Na de fusie was hij managing director van Daily Fresh Products, van FrieslandCampina Malaysia, Singapore, Hong Kong en van FrieslandCampina Benelux. In 2015 werd hij lid van de executive board en chief operating officer van de business group Cheese, Butter & Milkpowder.

Bron: Levensmiddelenkrant

roelof_joosten_hl230517_224vk-a900x525.jpg