UTRECHT – Plus wil eind 2017 alle 262 supermarkten aangesloten hebben bij haar webwinkel. De supermarktformule, die 0,3 procent marktaandeel erbij pakte vorig jaar, zet daarbij met name in op thuisbezorging.
Plus-topman Jan Brouwer gaat in een gesprek met het Financieele Dagblad in op de jaarcijfers, die de supermarktketen dinsdag publiceert. De consumentenomzet tot en met de 53e week groeide het afgelopen jaar met 8,8 procent naar 2,23 miljard euro, wat het bedrijf al eerder meldde, en het operationeel resultaat met 5,2 procent tot 59,1 miljoen euro. Financieel directeur Monique Joosen voegt tegen het FD daaraan toe dat het nettorendement van ondernemers bij Plus de afgelopen twee jaar bijna 1 procent is gestegen. Per superamrkt nam het gemiddelde rendement met 54 procent toe, die de organisatie toeschrijft aan extra omzet door meer aanbiedingen bij Plus en de verdere ombouw naar Briljant. Het marktaandeel van het Superunie-lid steeg met 0,3 procent en kwam eind vorig jaar uit op 6,2 procent.
Omzetgroei
Belangrijke factoren voor de omzetgroei zijn de verdere ombouw van winkels naar Plus Briljant, wat in 2015 bij 34 supermarkten is gebeurd, en de aangescherpte commerciële koers, die een verdere verbetering van het prijsimago en een gestegen klantenloyaliteit opleverde, aldus de supermarktorganisatie. Daarbij heeft Plus in 2015 zeven ondernemers aangesloten bij haar formule en is er een nieuwe winkel geopend in Sittard. Eén winkel werd verkocht, zes vestigingen verhuisden. Per saldo steeg het aantal Plus-supers van 255 eind 2014 tot 262 eind 2015.
Thuisbezorging
Ook de online activiteiten namen in 2015. Brouwer zegt hierover tegen het Financieele Dagblad dat de supermarktorganisatie online wil versnellen. De focus daarbij ligt op thuisbezorging. Plus heeft honderd afhaalpunten, maar klanten willen hun boodschappen toch graag thuis ontvangen, aldus Brouwer tegen de krant. Plus realiseerde 2 procent van haar omzet over 2015 online, met de 160 Plus-supers die online verkoop aanbieden.
Distributiepunt
Eind 2017 wil Brouwer dat alle 262 supermarkten online boodschappen aanbieden. Tegen die tijd gaat Plus een centraal distributiepunt voor internetbestellingen in gebruik nemen, waarna klanten kunnen kiezen voor snelle bezorging thuis door de lokale Plus-supermarkt of goedkopere bezorging vanuit het distributiepunt, bij een lokaal afhaalpunt. Dat duurt dan wel langer.
Lokaal
Online is een ‘verlieslatende activiteit’, zegt Brouwer tegen de krant, maar toch investeert Plus er fors in. Het trekt immers consumenten en levert nieuwe klanten op, aldus de algemeen directeur, die wijst op de populariteit van het lokale aanbod van Plus.
Bron: Levensmiddelenkrant