Jan Linders dubbel gekroond door AB InBev

BREDA - Twee onderzoeken maar toch met slechts één winnaar. Supermarktketen Jan Linders is verkozen tot zowel Bier Supermarkt van het Jaar als Speciaalbier Supermarkt van het Jaar.

Het bierschap van de formule uit het zuiden wordt niet alleen het hoogst gewaardeerd door klanten, maar is ook met de omzetprestaties meegerekend de sterkste supermarkt op het gebied van bier. Het is voor het eerst dat het onderzoek van GfK, in opdracht van AB InBev, zo uitgebreid is. Voorgaande twee jaren werd alleen een Speciaalbier Supermarkt van het Jaar gekozen op basis van de waardering van consumenten. Dit jaar heeft de onderzoeker daar de Biersupermarkt van het Jaar aan toegevoegd en telt ook de omzetprestatie die de supermarkt in het afgelopen jaar op bier heeft geleverd mee. “We hadden niet verwacht dat we naast Beste Speciaalbier Supermarkt van het Jaar ook Beste Bier Supermarkt van het Jaar zouden worden. Er zijn momenteel zoveel formules bezig met het bierschap. Maar we zijn er natuurlijk wel enorm blij mee”, zegt unitmanager Koen van Berlicum van Jan Linders in een eerste reactie op het winnen van deze nieuwe prijs. Jan Linders voerde afgelopen jaar de nodige aanpassingen door in het bierschap. Zo introduceerde ze een compleet nieuw meubel waar pils ook in kan worden uitgestald.

Liefhebbers
Bij het onderzoek naar Speciaalbier Supermarkt van het Jaar, steekt Jan Linders met kop en schouders boven de concurrentie uit. Op maar liefst 20 van de 22 aspecten waarop klanten hun waardering konden uitspreken, scoorde Jan Linders het hoogste. De formule verkoopt inmiddels dan ook meer dan 150 speciaalbieren. Deze krijgen extra veel aandacht van Jan Linders. Zo heeft de supermarktketen een speciaalbier van de maand en staan er wisselend in/out bieren op het schap. Bijzonder is ook de nieuwsbrief. Van Berlicum: “We hebben exclusief voor liefhebbers van speciaalbieren een aparte nieuwsbrief. Bij onze reguliere Jan Linders Nieuwsbrief hebben we een knop waarbij lezers kunnen aangeven of zij van speciaalbieren houden en daarvan op de hoogte willen worden gehouden. Zo kunnen we al duizenden shoppers op de hoogte houden van interessant nieuws over deze bieren.”

Verleiding
In beide onderzoeken is naast de waardering van klanten ook gekeken naar de omzetprestaties van verschillende biermerken. Hierbij zijn drie verschillende onderdelen onderzocht: verleiding (hoe worden klanten verleid tot een aankoop), binding (in welke mate is men trouw aan deze formule) en impact (hoe groot is de impact).

Relevant
Joop Holla, Research Director GfK, licht het belang van het onderzoek toe: “Marktonderzoek wordt steeds relevanter voor het beleid van fabrikanten en retailers. Door inzicht te bieden in de waardering van consumenten en de prestaties van het bierschap, geven we onze klanten de mogelijkheid om het schap verder te optimaliseren.”

Handvatten
Dat optimaliseren van het schap is precies waar InBev retailers mee wil helpen. Martin Yntema, Retail Director AB InBev: “De onderzoeken geven ons handvatten om met retailers tot een op maat gesneden schap te komen. Wij zijn in staat om samen met de formules de inzichten te vertalen in concrete plannen. Wij geloven dat we zo de categorie op een premium manier kunnen laten groeien.”

Hoogvliet
Hoewel Jan Linders dé grote winnaar is in beide onderzoeken, deden andere supermarkten ook erg goede zaken op het gebied van bier. Hoogvliet (in beide onderzoeken tweede) en Albert Heijn (vierde en derde) lieten ook een duidelijke groei zien. En Jumbo, Poiesz, Vomar en Deen stonden evenmin stil. Alle formules krijgen meer aandacht voor hun bierschap. En dat is duidelijk terug te zien in de resultaten.

De complete top 10 van beide prijzen ziet er als volgt uit:

Top 10 Bier Supermarkt van het Jaar

  1. Jan Linders
  2. Hoogvliet
  3. Poiesz
  4. Albert Heijn
  5. Emté
  6. Jumbo
  7. Deen
  8. Dekamarkt
  9. Vomar
  10. Coop

Top 10 Speciaalbier Supermarkt van het Jaar

  1. Jan Linders (1)
  2. Hoogvliet (5)
  3. Albert Heijn (9)
  4. Jumbo (6)
  5. Emté (8)
  6. PLUS (4)
  7. Deen (12)
  8. Vomar (11)
  9. Poiesz (-)
  10. Coop (7)

Tussen haakjes de notering van vorig jaar

Lees meer over de uitslagen van het uitgebreide onderzoek, de laatste trends op het gebied van bier en een interview met country director Harm van Esterik en retail director Martin Yntema in de apart AB InBev bijlage van Levensmiddelenkrant.  Geen abonnement? Vraag er hier een aan of koop een exemplaar voor 15 euro.

 

 

 

Bron: Levensmiddelenkrant

dsc_9506a-a900x525.jpg