VEGHEL – Supermarktketen Jumbo klimt langzaam uit het dal en heeft de stijgende lijn weer te pakken. Volgens het bedrijf werpt de nieuwe commerciële strategie die begin april 2025 is ingezet, nu al zijn vruchten af.
In die strategie is er scherpere focus op klanten, winkels en assortiment. Deze drie punten zijn de drijfveer voor een toename van het aantal klanten en een stijging van de klanttevredenheid, schrijft Jumbo in haar halfjaarbericht. In de eerste helft van 2025 is er een concernomzet gehaald van 5,8 miljard euro, een stijging van 3,7% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2024. Het marktaandeel is 20,1% en ook de Net Promoter Score zit weer in de lift. Jumbo België zag het eerste halfjaar de omzet stijgen met circa 25% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Klanten terugwinnen
“Sinds begin 2025 werkt Jumbo vanuit een sterk opgebouwde basis aan een nieuwe groeifase”, zegt Jumbo interim-ceo Tom Heidman. “Het doel is klanten terugwinnen, nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten blijven verrassen. Het optimaal ondersteunen van de winkels en collega’s staat hierbij centraal. We houden koers en we zijn blij dat de eerste successen zichtbaar zijn, met als belangrijk resultaat een toename van het aantal klanten én een verhoogde klanttevredenheid. Dit geeft vertrouwen om de ingezette koers met volle kracht voort te zetten.”
Focus op prijzen
De supermarktketen is weer teruggegaan naar zijn roots, waaronder de zeven zekerheden. Het unieke concept was altijd een combinatie van elke dag lage prijzen, een kwalitatief goed assortiment en service met een glimlach. Financieel topman Peter van Erp zegt daarover: "We investeren gericht in prijs, assortiment en service. Dat merken onze klanten en zien we dan ook terug in onze omzetgroei en het marktaandeel. Met onze focus op prijzen hebben we binnen meerdere productcategorieën de prijsafstand ten opzichte van andere supermarktketens vergroot. Kostenbesparing door slimmer in te kopen en onze organisatie te vereenvoudigen, maakt dit mogelijk en daar blijven we dan ook op inzetten. Daarnaast is de beschikbaarheid van ons assortiment verbeterd ten opzichte van vorig jaar, ondanks de uitdagende inkoopomstandigheden.”
Productinnovatie
Ook Heidman is hierover enthousiast. ”Een ruim assortiment aan lekkere, betaalbare producten van topkwaliteit staat bij ons voorop, met een focus op productinnovatie. Zo hebben we in het afgelopen halfjaar nog meer aandacht besteed aan het assortiment van gemaksproducten, zoals verspakketten, maaltijdpakketten en verse soepen. We zien dat klanten dat écht herkennen en daarvoor naar Jumbo komen”, aldus de ceo.
Bron: Levensmiddelenkrant