DSCF6083.JPG Het team van Lactalis is blij met dé waardering vanuit haar retailpartners, juist in deze zeer uitdagende tijden. (Foto: Gerard Kievits)

Awards - Gouden Partner

Lactalis: ‘Steeds meer zichtbaarheid voor buitenlandse kazen’

BREDA – Kaas in Nederland verder laten groeien? Het klinkt als water naar de zee dragen. Toch weet Lactalis Nederland met (buitenlandse) kazen als mozzarella, brie, Leerdammer en feta de categorie steeds weer verrukkelijk nieuw leven in te blazen. En dit ondanks een daling van de kaasconsumptie. Dat retailpartners dit waarderen blijkt wel uit de Gouden Partner die sales director Richard Klarenbeek en zijn team in ontvangst mogen nemen. Chapeau!

Redactie |

Categorie: Kaas
Criterium: Rendementsbijdrage
Winnaar: Lactalis Nederland

Van harte gefeliciteerd, jullie hebben de Gouden Partner gewonnen! Wat betekent deze prijs voor jullie?
“De Gouden Partner is voor Lactalis Nederland dé waardering vanuit onze retailpartners die laat zien dat we ook in zeer uitdagende tijden blijven samenwerken met oog voor het gezamenlijk belang. Dat is in ons geval een gezonde categorie (buitenlandse) kaas, die groeit en rendabel moet zijn voor beiden. Dit stimuleert ons om onze werkwijze te continueren en de bestaande samenwerkingen met de retailers verder te versterken.”

Hoe hebben jullie de afgelopen twee jaar de samenwerking met jullie afnemers verbeterd?
“Lactalis Nederland werkt al jaren met een vast team dat vanuit kennis en ervaring invulling geeft aan de samenwerking. De grootste verandering in de laatste twee jaar is dat we door middel van data sharing met retailpartners steeds beter kunnen zien wat goed gaat en wat beter kan. Zo kunnen we op basis van kopersprofielen heel gericht assortimentsadvies geven.”

Op welke manieren dragen jullie bij aan de ontwikkeling van de categorie?
“Lactalis Nederland investeert in tv-commercials, online activatie en shopperactivatie op de merken Galbani, Président, Leerdammer en Salakis. Door de jarenlange samenwerking met retailpartners krijgen we ook steeds meer zichtbaarheid in retailmagazines, folders en online activatie. Op basis van marktonderzoek en de industriële mogelijkheden lanceren we elk jaar diverse nieuwe producten. Vanuit categoriemanagement houden we nauwlettend de marktontwikkelingen in de gaten en sturen we bij waar kan en waar nodig.”

In hoeverre worden jullie geraakt door de gestegen prijzen?
“Zuivel en Kaas zijn categorieën met de hoogste inflatie en dit zie je zeker terug in consumentenprijzen en consumentengedrag. De consumptie van kaas daalt momenteel met ongeveer 5% en we zien ook een verschuiving van A-merken naar huismerken. De afstand tussen merken en budgetlabels wordt groter en groter. Daar maken wij ons grote zorgen over.”

Wat kunnen we de komende twee jaar van jullie verwachten?
“Lactalis Nederland zal zijn verantwoordelijkheid als leverancier in de kaascategorie blijven nemen om middels innovatie en activatie (tv en online) gedegen categorieadvies te geven en te blijven innoveren en vernieuwen, waardoor we kaas in Nederland verder kunnen laten groeien. Lactalis zal ook de mogelijkheden in andere categorieën gaan bestuderen om met nieuwe of bestaande merken toegevoegde waarde te kunnen bieden.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.