Innova Klassiek winnaar zet snackmarkt op zijn kop | Levensmiddelenkrant

Innova Klassiek winnaar zet snackmarkt op zijn kop

WIJK BIJ DUURSTEDE - Een van de meest in het oog springende innovaties in de afgelopen vier jaar is Crisp Sensation. Deze gepatenteerde ‘krokante’ oventechnologie wordt sinds 2014 succesvol toegepast in het brede gamma aan ovensnacks van Kwekkeboom. Ton van Ekeren, R&D-manager van New Forrest: “Dankzij Crisp Sensation is een volledig nieuwe ovencategorie gecreëerd, die nu goed is voor ruim 51 miljoen euro.”

In het kader van deze Innova Klassiek-special vraagt Levensmiddelenkrant Ton van Ekeren van de verantwoordelijke producent New Forrest naar de geheimen achter het succes van Crisp Sensation.

Waarin schuilt volgens u het innovatieve karakter van Crisp Sensation?
“Het unieke karakter van Crisp Sensation en van de op basis van deze technologie ontwikkelde ovensnacks zit in de combinatie van grondstoffen en de wijze van produceren. Crisp Sensation is een zeer luchtig, hardkrokant paneermeel, dat op een speciale manier wordt gestabiliseerd en geproduceerd. Door de toepassing van de juiste batter en een specifieke bereiding in de productie ontstaan naar mijn overtuiging uiteindelijk unieke ovensnacks. Om snacks in de oven krokant te krijgen, moeten de basisgrondstoffen en het bereidingsprocedé aan specifieke vereisten voldoen. Welke vereisten dit zijn, kan en wil ik niet zeggen.”

Bij welke specifieke snacks kan de technologie vandaag de dag worden toegepast?
“Crisp Sensation is voor veel verschillende snacks en producten geschikt. De met deze coating gemaakte eindproducten moeten in elk geval een verwarmingsstap hebben ondergaan. Hierna kunnen ze prima in de oven worden verwarmd. Elke nieuwe met Crisp Sensation vaardigde snack van Kwekkeboom wordt meerdere malen in de R&D-keuken van New Forrest gemaakt en gefinetuned en getest door een consumentenpanel. Na diverse testen en marktonderzoeken weten we als producent welke combinatiecoating moet worden toegepast bij een specifieke snack. Elk nieuw product vraagt om een op maat samengestelde coating.”

Hoe is in 2014 het idee voor Crisp Sensation geboren?
“Het is ontstaan toen ik als R&D- en innovatiemanager van Royaan samen met een aantal collega’s een professor uit Manchester ontmoette. Hij had destijds een krokante snacktechnologie speciaal voor de magnetron bedacht. Deze technologie zijn we gaan bekijken op een productielocatie in Groot-Brittannië. We kwamen toen tot de conclusie dat deze technologie mogelijk ook geschikt was voor de oven. Gezamenlijk is de technologie toen doorontwikkeld en opgeschaald om hiermee in een fabriek snacks te kunnen maken. Het uiteindelijke succes hiervan is te danken aan de gezamenlijke inzet van productontwikkelaars en procestechnologen.”

De basistechnologie is ontwikkeld door de gelijknamige Zwitserse onderneming, waarvan het hoofdkantoor in Genève is gevestigd. Welke activiteiten ontplooit zij precies?
“De R&D-activiteiten van Crisp Sensation vinden plaats in laboratoria in Groot-Brittannië en Nederland. De onderneming biedt zijn wereldwijd gepatenteerde technologie aan aan fabrikanten van alle soorten gepaneerde diepvriessnacks in diverse landen en cateraars. Een van deze producenten is nu dus New Forrest. Wij kunnen de technologie onder licentie van Crisp Sensation gebruiken. Daarnaast biedt het bedrijf specialistische kennis op het gebied van productontwikkeling.”

Wat waren vier jaar terug de eerste ervaringen van Royaan hiermee?
“Dankzij de nieuwe technologie konden we destijds Kwekkeboom Oven introduceren. Onze ovensnacks, uiteenlopend van bitterballen tot maaltijdsnacks, zijn al sinds de introductie een doorslaand succes bij zowel consumenten als retailers. Zij zijn tot op de dag van vandaag verrast door de krokantheid van de snacks die uit de oven komen. Met Kwekkeboom Oven hebben we als producent een volledig nieuwe ovencategorie gecreëerd. Deze categorie is anno 2018 goed voor ruim 51 miljoen euro. Na Kwekkeboom hebben alle andere grote snackmerken en fabrikanten van private-labelsnacks zich in deze categorie gemeld. Met Kwekkeboom Oven hebben we sinds 2014 veel nieuwe consumenten naar de diepvriescategorie getrokken.”

Is de technologie nog voor verdere verbetering vatbaar?
“De afgelopen vier jaar zijn al heel veel verbeteringen doorgevoerd in de technologie. Vooral als het gaat om de samenstelling van de coating en de productiewijze in de fabriek. Zowel deze samenstelling als de productie zijn uiteindelijk heel anders geworden dan we in 2014 bedachten. Hieraan zijn talloze productietesten voorafgegaan. We blijven continu werken aan verdere vernieuwingen. Zo houden we ons bezig met het reduceren van E-nummers, maken we gebruik van krokantere paneermeelsoorten met bijvoorbeeld ook andere kleuren en kijken we naar batters met nieuwe smaken.”

Zijn er naast Kwekkeboom inmiddels ook andere snackmerken die met Crisp Sensation werken?
Vooralsnog zijn we de enige producent die gebruikmaakt van deze technologie. Ik weet echter dat er op dit moment diverse tests met Crisp Sensation worden uitgevoerd bij andere fabrikanten. Deze tests bevinden zich in de eindfase.”

Alle winnaars van de Innova Klassiek 2014-2018 op een rij:
Aviko - Zoete aardappel blokjes en frites
Bolletje - Bolletje Goed Bezig!
Bolletje - Bolletje boeren Oergranen Beschuit
Continental Bakeries - Haust Baguette Toast
Jacobs Douwe Egberts - Douwe Egberts koffiecapsules
Dr. Oetker Nederland - Dr. Oetker Pizzaburger
Fairtrade Original - Fairtrade Original Sambal Badjas en Oelek
HEINEKEN Nederland - Amstel Radler 0,0%
Henkel Nederland - Witte Reus Blauw Actief
Johma Salades - Twents Kruidentuintje
Mondelez International - LiGA belVita Breakfast
New Forrest - Kwekkeboom Oven assortiment
Zespri International Europe - Zespri SunGold
Vrumona - Rivella Green Tea
Van Geloven - Hebro Saté Pittig
Zuivelhoeve: Zuivelhoeve Boer'n duo vla vanille chocolade
Essity - Libresse Rol.Press.Go
Storck - Werthers Original Caramel & Creme
Arla Foods - Melkunie High protein breaker Vanille Yoghurt
HAK - HAK Appelmoes 0%

Levensmiddelenkrant feliciteert alle winnaars van de Innova Klassiek!

Bron: Levensmiddelenkrant