Ondernemers

Giethoornse Spar maakt overstap naar Plus

GIETHOORN - De helft van de omzet van Spar Ter Schure komt van de toeristen in Giethoorn. Toch vinden de ondernemers de formule niet passen bij het doel om een fullservice winkel te zijn voor de bewoners van het dorp, aldus Willem ter Schure. Begin volgend jaar wordt de overstap gemaakt naar Plus, waarbij Ter Schure het ondernemersstokje overneemt van zijn ouders.

Lisa van der Linden |

In de zomer is het druk in Giethoorn, maar ook in de winterperiode wil Ter Schure het verzorgingsgebied goed kunnen bedienen als fullservice supermarkt. “Naar onze mening passen de prijsperceptie en de strategische koers van Spar daar niet bij, vandaar dat we ons hebben georiënteerd op andere formules. We zochten een formule die een grote landelijke speler is en goed kan concurreren. Plus is volop in ontwikkeling met de nieuwe Briljant 2.0 winkels en bovendien zit deze formule nog niet in ons marktgebied. Daardoor kunnen wij ons onderscheiden van anderen”, vertelt de ondernemer. “We hebben wel altijd goed contact gehad met Spar.”

Toerisme
In 1984 begon de vader van Ter Schure met een rijdende supermarkt. “Al gauw kwam er een kleine supermarkt die door mijn moeder werd gerund. Tien jaar later hebben mijn ouders de Meermarkt-super in Giethoorn gekocht”, vertelt Ter Schure. In 2008 is deze winkel omgebouwd tot Spar. “Ik heb de afgelopen jaren veel mogen zien en doen in de retailwereld. Het ondernemerschap is dus zeker niet nieuw. Ik vind het geweldig om de winkel over te nemen in mijn geboortedorp. Buiten mijn studietijd om heb ik er altijd gewoond. Het dynamische van het toerisme maakt het werk extra leuk.”

Voor veel toeristen is Spar een bekende formule die wereldwijd vestigingen heeft. Desondanks denkt Ter Schure dat zijn winkel nog steeds druk bezocht zal worden als er Plus op de gevel staat. “Toeristen zoeken tegenwoordig alles op via internet en er staan veel goede beoordelingen op Google van allerlei verschillende nationaliteiten. Daarnaast plaatsen ze ook foto’s van onze winkel. Zo zie je maar dat online steeds belangrijker wordt, niet alleen als verkoopkanaal maar ook als informatiekanaal.” Ter Schure laat zien dat een jongere generatie vaak nieuwe ideeën heeft. “Ik zie een hoop dingen anders, zoals het assortiment. Dat wil ik nog eens goed bekijken, zodat we optimaal kunnen inspelen op zowel de bewoners als op de toeristen”, licht hij toe.

Goede balans
De focus van de Briljant 2.0-winkel moet liggen op de bewoners van Giethoorn, die nog beter bediend moeten worden, volgens Ter Schure. “De helft van de omzet komt uit toerisme en ook deze doelgroep heeft steeds andere behoeftes. Met de Briljant 2.0-formule denken we een goede balans gevonden te hebben om beide groepen te bedienen. De focus op prijs voor onze bewoners en modules als verse broodjes, koffies en on-the-go-artikelen voor de toeristen. Nu kiezen veel bewoners ervoor om de weekboodschappen bij de concurrent te doen en de vergeten producten halen ze bij ons. Met Plus gaan wij dit proberen om te buigen.”

Bron: Levensmiddelenkrant

grote_foto-a900x525.jpg