Formules

Buitenland

Mediamarkt en Saturn betreden koffiemarkt

INGOLSTAD - Mediamarkt en Saturn zijn in Duitsland begonnen met de verkoop van koffie. Dat doen ze binnen een nieuw instore concept, met de naam Barista Club. Zo wil MediaMarktSaturn Retail Group de consument naast koffiemachines ook ‘een complete wereld van genot rond de warme drank’ aanbieden.

Mathijs van Eeten |

Met de verkoop van koffie als second placement-product krijgt de consument een meer complete service. Die bestaat bij Barista Club uit advies over het juiste apparaat en koffie, gebruiksinstructies en eventueel reparaties. Bij de verkoop zetten de winkels getrainde barista’s in. Mediamarkt en Saturn bezorgen de producten vervolgens desgewenst thuis. Zodoende is Barista Club ook in de webshop gelanceerd, inclusief consumentenadvies. In de winkel wil MediaMarktSaturn ‘een koffiewereld’ creëren die klanten uitnodigt om ‘te blijven hangen, ontdekken en genieten’, aldus de holding.

Huismerk
In het schap liggen zowel premium merkkoffie als huismerk. Voor Mediamarkt en Saturn wordt exclusief de koffie van Procaffé gebrand, in drie variaties die verschillen in intensiteit. De prijs begint bij 7,99 euro voor een zak van 500 gram. De premium merken waren volgens MediaMarktSaturn voorheen alleen online en af en toe bij een delicatessenzaak verkrijgbaar, maar worden nu bereikbaarder gemaakt voor de consument. Het gaat om Bristot, Caffè Diemme, Caffè Veloce, Caffè Deorsola, Gorilla, Hausbrandt, Kimbo, Lucaffé, Mokaflor, Pellini en Schreyögg.
Koffie is in Duitsland, net als in Nederland, de populairste warme drank. Volgens de Duitse Coffee Association bedroeg het koffieverbruik in 2018 164 liter per persoon. Mediamarkt en Saturn zien een ‘groot potentieel’ in die markt. “De Barista Club is een logische stap in de verdere ontwikkeling van ons assortiment om aan de behoeften van onze klanten te voldoen,” aldus Florian Gietl, ceo en coo van MediaMarktSaturn Duitsland.

Nederland
Barista Club is eind september gelanceerd in Duitsland. Een woordvoerder laat weten dat een mogelijke uitbreiding naar andere landen, bijvoorbeeld Nederland, pas wordt overwogen bij het evalueren van een ‘testproject’ als deze. Volgens online medium Quartz drinkt een Nederlander twee keer zo veel koffie als een Duitse consument: 2,4 koppen per dag en daarmee het meeste ter wereld. Of Mediamarkt ook dat potentieel gaat aanboren, zal nog moeten blijken.

Bron: Levensmiddelenkrant

motiv_mediamarkt-baristaclub.jpg