Nestlé breidt vega-assortiment uit | Levensmiddelenkrant

Nestlé breidt vega-assortiment uit

AMSTELVEEN – Na de introductie van de Garden Gourmet Incredible Burger, komt Nestlé nu met het Garden Gourmet Incredible gehakt. De fabrikant breidt hiermee haar assortiment ‘rauwe’ vleesvervangers uit. “Smaak is voor de consument de belangrijkste drijfveer om in te stappen”, vertelt Valerie van Schaick, business executive officer Food bij Nestlé.

Het Garden Gourmet Incredible gehakt is veganistisch rauw gehakt dat op dezelfde manier kan worden gebruikt als regulier gehakt. Volgens Nestlé wil een groot deel van de consument bij het kiezen van een vleesvervanger niet inleveren op de smaak, het uiterlijk en de manier van bereiden van écht vlees. Nestlé presenteert het nieuwe product tijdens een perslunch en verwerkt het in diverse bekende maaltijden, zoals chili ‘sin’ carne, lasagne, Turkse Kebab en als Spaans gehaktballetje. Een van de chefs, Ben Hakstege, vertelt: “Het gehakt is te vormen naar wens en je kunt kiezen voor eigen kruiden, waarmee je het naar wens op smaak brengt. Zo zit er in de Turkse kebab Ras El Hanout-kruiden met extra koriander en knoflook. En in het Spaanse gehaktballetje zit paprikapoeder en een beetje kaneel. Op die manier krijg je een hele andere smaak, maar wel met hetzelfde gehakt. Dit maakt het voor de consument ook makkelijk om te bereiden zoals ze gehakt normaal gesproken klaarmaken.”

Soep in Zak
Naast de introductie van een nieuwe vleesvervanger, komt Nestlé ook met Soep in Zak van Maggi op de markt. “We zijn al jaren een partij in het soep-schap, maar in Nederland enkel met bouillonblokjes. De populariteit daarvan groeit de laatste jaren weer, doordat consumenten vaker verse soep maken. Maar aan de andere kant neemt de vraag naar gemak toe en is er behoefte aan een kant-en-klare soep die handig is op avonden dat iedereen laat thuis is en moet sporten. Maggi Soep in Zak is gemaakt van 100 procent natuurlijke ingrediënten en drie van de vier varianten zijn veganistisch. De vierde variant is vegetarisch”, aldus Van Schaick. Nestlé brengt vier smaken op de markt: tomatensoep met Italiaanse kruiden, romige champignonsoep, vegetarische erwtensoep en tomaten-geroosterde paprikasoep.
Met de nieuwe producten zet Nestlé een nieuwe stap binnen haar missie, namelijk de consument stimuleren voor een meer plantaardig voedingspatroon te kiezen, van flexitarisch tot vegetarisch en vegan.

Lees in de volgende editie van Levensmiddelenkrant een uitgebreid interview met Marjolijn Niggebrugge, salesdirecteur bij Nestlé, over de nieuwe producten en visie op de vegetarische markt.