De slag om de klant in Nieuwkoop: Albert Heijn vs. Jumbo Bobeldijk | Levensmiddelenkrant

De slag om de klant in Nieuwkoop: Albert Heijn vs. Jumbo Bobeldijk

NIEUWKOOP - De ondernemers van Jumbo Bobeldijk en Albert Heijn in het Zuid-Hollandse Nieuwkoop hielden afgelopen jaar allebei een grote verbouwing. De conculega’s werken op nog geen tien minuten lopen van elkaar. Waarin onderscheiden ze zich van elkaar in de strijd om de klant, nu ze allebei een moderne uitstraling hebben?

Houtman en Bos: ‘Bij onze zelfscan zijn consumenten veel sneller klaar’

De Albert Heijn van Cock Bos en Richard Houtman in Nieuwkoop maakte in april een metamorfose door. “Het is hier nu echt veel ruimtelijker”, zegt zoon Thomas Bos, die zijn vader vervangt tijdens diens verlof. Bij de entree staan geen hoge stellages meer zoals voorheen. Er is in plaats daarvan een versplein met lage schappen voor agf en vlees en veel loopruimte. “We hebben een aantal landelijke metamorfoses overgeslagen”, vertelt Richard Houtman. “De laatste keer dat we verbouwden was in 2009, dus het was best een omslag. Nu heeft de consument de nieuwste Albert Heijn-formule.”

De winkel breidde ongeveer 400 vierkante meter uit, naar 1380 vierkante meter aan winkeloppervlakte. Van eigen, lokale leveranciers kopen de ondernemers onder andere kruidenboter in van De Gelaarsde Kat en sauzen en jams van Greetje. “Ons versassortiment is nu veel groter, deels ten koste van de ruimte voor houdbare producten, maar dat hebben we gecompenseerd in de hoogte. Ook is er ruimte gemaakt voor zelfscankassa’s. Consumenten kunnen daar helemaal zelf afrekenen en zijn daardoor veel sneller klaar.”

Wennen
De klantenkring van Albert Heijn in Nieuwkoop moest wel even wennen aan het idee van zelf afrekenen. “Vooral wat oudere klanten willen er niets mee te maken hebben”, zegt Houtman. “Maar we hebben speciale instructiemiddagen georganiseerd en dan zie je toch dat meer consumenten het oppakken.” Ook de tijdelijke sluiting was volgens de ondernemers geen probleem. “Natuurlijk moet je even aankijken hoe dat gaat in het begin. Sommige producten zijn verdwenen na de herinrichting, maar komen op verzoek van klanten terug”, zegt Bos. “Zo’n beginperiode is voor iedereen een kwestie van afstemmen.”

Na de verbouwing van Jumbo Bobeldijk zijn Houtman en Bos even langs geweest om een kijkje te nemen. “Het is een mooie winkel geworden. Vroeger was het er veel krapper”, zegt Bos. “Toen dachten we wel: we moeten zelf ook een nieuwe formule realiseren.” Echt zenuwachtig werden de ondernemers alleen niet en na hun eigen verbouwing zat het goed. “We zijn erg tevreden met de resultaten.”

Bobeldijk: ‘We verkopen het beste gebak uit de regio’

De Jumbo van Bas Bobeldijk in Nieuwkoop is in november vorig jaar omgebouwd tot een moderne, ruime winkelformule met een focus op vers. “We hebben ons assortiment uitgebreid met producten van lokale en externe leveranciers”, vertelt Bobeldijk. “Binnen elke versgroep hebben we minimaal één productgroep die van zo’n leverancier komt.” De winkel heeft daarnaast meer parkeerplaatsen, 500 vierkante meter meer oppervlakte (1500 vierkante meter in totaal) en een keuken voor kant-en-klaarmaaltijden en pizza’s.

Een voorbeeld van Bobeldijks stempel op het versassortiment is gesneden fruit. “Ik was niet tevreden met het fruit dat ik van het Jumbo-huismerk verkocht. Dat deel van het assortiment is verbeterd en de omzet is sindsdien meer dan verdubbeld. Dat zegt genoeg.” In de bakkerij verkoopt Jumbo Bobeldijk luxe chocolade en gebak van banketbakkerij Stevens, uit Alphen aan den Rijn. “Een begrip in de omgeving”, aldus Bobeldijk. “Consumenten die iets meer te besteden hebben, kunnen zo het beste gebak uit de regio op tafel zetten. Daarnaast hebben we nog steeds het vaste voordelige Jumbo-assortiment.”

Kant-en-klaar
Zo zijn er meer versvoorbeelden, maar het meest in het oog springt de open keuken aan de linkerwand van het filiaal. “We krijgen positieve reacties op de kant-en-klaarmaaltijden, die we deels vers bereiden. De consument vindt het handig en de maaltijden zijn bijzonder goed van smaak.”

Sinds de verbouwing ziet Bobeldijk een toename in klandizie en omzet. “Door de ruimere winkel voelen consumenten zich minder opgejaagd. Ze kunnen rustiger winkelen en meer meenemen.” De ondernemer is ook even gaan kijken in de Albert Heijn, een steenworp verderop. De eigenaren verbouwden de winkel in april om tot de nieuwste AH-winkelformule. “Ik heb die twee weken verbouwing aangegrepen om mijn winkel te laten zien aan de Albert Heijn-klant”, aldus een zelfverzekerde Bobeldijk. “Ik ga uit van mijn eigen kracht.”

Bron: Levensmiddelenkrant