Mini-La Place bij Jumbo Ten Brink | Levensmiddelenkrant

‘Tien jaar geleden was het ondenkbaar om met koks te werken in een supermarkt’

Mini-La Place bij Jumbo Ten Brink

ALPHEN AAN DEN RIJN - Jumbo-ondernemer Edwin ten Brink speelt naar eigen zeggen in op de toenemende vraag naar vers bereide maaltijden en de mogelijkheid om ter plekke een broodje te nuttigen in een supermarkt. De franchiser van de Veghelse formule opent om die reden een mini-La Place bij zijn winkel in Alphen aan den Rijn.

Vers belegde ciabatta’s, pizza’s, salades, koffie en smoothies. Het is een greep uit het La Place-assortiment dat vanaf woensdag 27 maart te verkrijgen is bij de foodcorner van Jumbo Ten Brink. “We hebben al jaren kok Joop van de Beek die elke week verse maaltijden bereidt in de winkel. Dat doet hij voor het oog van de klant en dat bevalt die klant goed”, vertelt ondernemer Ten Brink. Het afgelopen jaar nam de verkoop van de verse maaltijden toe en werd de werkruimte van de kok te krap om in te spelen op de stijgende vraag. “Daarom hebben we besloten de keuken te verplaatsen naar de slagerij, pal naast de agf-afdeling. Bovendien hebben klanten behoefte aan het ter plekke nuttigen van een maaltijd of broodje. Zo is het idee ontstaan om een foodcorner te realiseren die vergelijkbaar is met een mini-La Place”, vervolgt Ten Brink. “In het assortiment zijn al La Place-producten verkrijgbaar, dus de stap naar een foodcorner is geen gek idee.”

Ontmoetingsplek
Aan het eind van de winkel is ruimte vrijgemaakt voor een apart restaurant dat alleen via de supermarkt toegankelijk is. Aan de hand van tekeningen legt de ondernemer uit hoe de foodcorner eruit komt te zien. “Allereerst komt er een groot La Place-meubel van vier meter met een ruim assortiment producten die direct te consumeren, maar ook geschikt zijn voor take-away”, legt de ondernemer uit. Bij Jumbo Ten Brink is het al mogelijk om op dinsdagochtend te ontbijten voor 1 euro en dit concept wordt voortgezet in het restaurant. “Wekelijks hebben we 50 tot 60 gasten die hun ontbijt hier in de winkel nuttigen en dat is onwijs gezellig. Het is een sociale ontmoetingsplek geworden die veel betekent voor de klanten. Daarom willen we op termijn dit concept ook uitbreiden naar andere dagen in de week.” De ondernemer profiteert naar eigen zeggen van het succes en de ontwikkeling van de Veghelse formule. “Kijk bijvoorbeeld naar de Jumbo Foodmarkten. Die zijn in korte tijd razend populair geworden en elementen uit die winkels zijn ook beschikbaar voor ondernemers, zoals de verse pizza’s”, stelt Ten Brink.

Derde winkel
De supermarkteigenaar ziet het zitten om op termijn ook een foodcorner te realiseren in zijn winkel in Ypenburg. “Als het in Alphen aan den Rijn een succes is, dan ga ik het concept ook in de andere supermarkt introduceren”, vertelt Ten Brink. De ondernemer runt de winkel in Ypenburg bijna een jaar en heeft de ambitie om nog een derde winkel te openen. “Die wens is aanwezig en ik hou alle opties open.”

Bron: Levensmiddelenkrant