Formules

Ondernemers

‘Online folder populair’

AMSTERDAM - Retailers in Amsterdam hebben vorig jaar hun promotiebeleid moeten aanpassen door de invoering van de Ja/Ja-sticker. Het betekent dat inwoners alleen reclamefolders ontvangen als ze deze sticker op hun brievenbus plakken. Meer gemeenten in Nederland tonen interesse in de sticker. Na de hoofdstad zullen in 2020 ook Nijmegen, Tilburg en Haarlem de sticker introduceren.

Lisa van der Linden |

De lancering van de Ja/Ja-sticker heeft het afgelopen jaar voor de nodige commotie gezorgd bij betrokken partijen, zoals retailers, de gemeente Amsterdam en de verspreiders van reclamedrukwerk. In een interview met Levensmiddelenkrant vertellen Sebastiaan Kaland, oprichter van Folderz.nl en Niels Duijvestijn, managing director van de foldersite over de impact van de sticker op retailers.

Wat zijn de hoofdpunten van de discussie over de Ja/Ja-sticker?
Kaland: “Iedereen is tegenwoordig met duurzaamheid bezig, waaronder ook retailers en de gemeente Amsterdam. Als je kijkt naar de folderpakketten die iedere week op de deurmat vallen en die bij 30 procent van de Amsterdamse huishoudens direct in de prullenbak verdwijnen, is het de vraag of het verantwoord is om hiermee door te gaan. Dat komt neer op jaarlijks 34 kilo aan folders per huishouden. De gemeente Amsterdam heeft een voortrekkersrol gespeeld met de Ja/Ja-sticker, waarmee het aantal bezorgadressen in een jaar tijd ruimschoots is gehalveerd. In 2017 ontving 67 procent van de huishoudens het folderpakket en in 2018 was dat nog maar 23 procent.”
Duijvestijn: “Dit betekent dat de gemeente Amsterdam een hoop geld bespaart, want de verwerking van papier en plastic is niet gratis. Aan de andere kant heeft de sticker wél gevolgen voor de reclameverspreiders en drukwerkorganisaties, want die lopen een hoop geld mis. Diverse brancheorganisaties gaan daarom in hoger beroep tegen de Ja/Ja-sticker.”

Wat betekent de sticker voor retailers in de gemeente Amsterdam?
Kaland: “Retailers hebben hun promotiebeleid moeten aanpassen, maar wij zien dat er sowieso al steeds meer wordt gekozen voor online reclame. Dat brengt niet alleen meer traffic met zich mee, maar geeft ook meetbare resultaten. Het is namelijk moeilijk in te schatten hoe vaak een papieren folder wordt gelezen. In de Folderz.nl-app zien we dat veel consumenten een folder vaak twee keer bekijken en ook op diverse locaties. Daarin is de mobiele telefoon toch wel de grootste innovatie van de laatste tien jaar."
Duijvestijn: “Of je nu in de trein zit of midden in de supermarkt staat, overal kun je de folder bekijken. Dat zijn resultaten die voor een retailer meetbaar zijn en waarop ze kunnen inspelen met bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen. Coop is daar een voorbeeld van. Die formule heeft als test twee folders tegelijk geplaatst in de folderapp, waarbij 50 procent de reclame van bijvoorbeeld Coca-Cola zero te zien kreeg en de andere helft worstenbroodjes in de aanbieding zag. Uit de test is gebleken dat het klikgedrag steeg met 15 tot 20 procent. Daarnaast is de conversie verdubbeld, doordat de aanbieding online werd gekocht of is opgeslagen in de app."
Kaland: “Dat zijn veel voordelen die steeds meer retailers zien. Reclamefolders laten maken, drukken en verspreiden kost geld. Sommigen investeren tonnen in de promotie van hun producten. In Amsterdam hebben retailers totaal een omzetverlies van 29 procent door de Ja/Ja-sticker, maar aan de andere kant is er veel energie gestoken in online. Het is wel moeilijk te zeggen hoeveel omzet online genereert, maar ik ben ervan overtuigd dat dit meer is dan met de papieren folder wordt bereikt. Consumenten kunnen ten slotte direct de aanbieding bestellen via de website van bijvoorbeeld Albert Heijn, Jumbo of Plus. Kleine retailers sneeuwen hierbij wel onder, dus ons advies aan hen is: zet digitaal in op promotie en start met een webshop.”

Wat is de toekomst van de papieren folder?
Duijvestijn: “Het is een massaproduct dat niet binnen vijf jaar verdwijnt. Zowel in Nederland als in het buitenland zijn folders immens populair. Dat zal je misschien niet denken als je de voordelen bekijkt van een online variant, maar 53 procent van de lezers leest de folders vanwege ontspanning. Met een kop koffie bijvoorbeeld. 60 procent bladert door de folders bij het maken van een boodschappenlijstje en 50 procent gebruikt de aanbiedingen als inspiratie voor een cadeau. Er vallen jaarlijks nog zeker 10 miljard reclamepakketten op de deurmat door heel Nederland. Er is ongetwijfeld een groep die in beweging komt als de papieren folder zijn einde aankondigt, dat weet ik zeker."
Kaland: “Voor nu kunnen online en fysieke reclame goed naast elkaar bestaan, maar er zijn veel gemeenten geïnteresseerd in de Ja/Ja-sticker. Na Amsterdam zullen in 2020 ook Nijmegen, Tilburg en Haarlem de sticker introduceren. Daarmee wordt het aantal bezorgadressen van de folderpakketten de komende jaren aanzienlijk minder.”

Bron: Levensmiddelenkrant

_mg_0402-v2.jpg