DEDEMSVAART – Aan de Markt in Dedemsvaart opende Jumbo woensdag haar meest duurzame en energiezuinige winkel. De supermarkt van ondernemer Marco Joosten wordt onder meer volledig energieneutraal verwarmd.
Door diverse maatregelen en systemen wordt de winkel niet alleen volledig energieneutraal verwarmd, maar er wordt ook groene energie opgewekt en de uitstoot van schadelijke broeikasgassen wordt voorkomen. Alle beschikbare middelen die bijdragen aan duurzaamheid en energiebesparing zijn in deze winkel ingezet, schrijft Jumbo. Hiermee geeft Jumbo naar eigen zeggen concrete invulling aan de ambitie om bijdrage te leveren aan de wereld om ons heen.
Zonnepanelen
Warmte die vrijkomt van de koel- en vriesmeubelen in de winkel wordt opgeslagen en gebruikt om de winkel te verwarmen. Hierdoor is er geen gas meer nodig. Het verwarmingssysteem is energieneutraal door gebruik van groene energie die afkomstig is van de 136 zonnepanelen op het dak van de winkel. Daarnaast bevat de koel/vriesinstallatie een natuurlijk koudemiddel, waarmee de uitstoot van schadelijke broeikasgassen wordt voorkomen. Hiermee loopt de winkel voor op de toekomstige wetgeving, zegt de formule. Tot slot heeft de winkel alle gangbare maatregelingen toegepast die energie kunnen besparen, zoals ledverlichting, afgedekte koelmeubelen en een energiezuinig ventilatiesysteem.
Initiatief
Marco Joosten, de nieuwe ondernemer van Jumbo Joosten Dedemsvaart en initiatiefnemer van de duurzame inrichting van zijn winkel: “We vinden het belangrijk om vanuit een maatschappelijke visie te ondernemen en zo een bijdrage te leveren aan de wereld om ons heen. Tegenwoordig gebruiken we met zijn allen veel fossiele brandstoffen als energiebron. We willen het nu dichter bij onszelf zoeken door energie te hergebruiken en zelf duurzame energie op te wekken.”
MVO
Efficiënt energie- en materiaalgebruik is een van de thema’s met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen van Jumbo. Jumbo streeft ernaar om in 2020, ten opzichte van 2010, 20 procent energie te besparen en 50 procent CO2-reductie te realiseren. Ook gaat het familiebedrijf voor 20 procent procent duurzame energie.
Bron: Levensmiddelenkrant