hellofresh.jpg Foto: HelloFresh

Nederland koploper internationaal koken

AMSTERDAM – Nederlanders zijn wereldwijd koploper als het gaat om het bereiden van buitenlandse gerechten. Maaltijdboxleverancier HelloFresh trekt deze conclusie uit een data-analyse van bijna een miljard bestelde avondmaaltijden in de achttien markten waar het bedrijf actief is.

Redactie |

Naast de eigen data-analyse liet het bedrijf ook een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar het consumentengedrag en motivatie in vijftien landen door onderzoeksbureau Censuswide. Het op tafel zetten van internationale gerechten gebeurt wereldwijd steeds vaker, maar nergens gebeurt dat zoveel als in Nederland. Ruim zes op de tien Nederlanders zet wekelijks een internationaal gerecht op tafel; in Spanje en Denemarken is dat ongeveer vijf op de tien inwoners. Het wereldgemiddelde ligt op 43%.

Internationaal
De Italiaanse keuken is hier het populairst met 61%, gevolgd door Mexicaans (28%). Indiaas en Grieks staan op de derde plaats, beide 22%. Op vier staat de Thaise keuken met 21%. Internationaal zijn de Italiaanse en Oost-Aziatische keuken het populairst. In Frankrijk en Italië houden consumenten stevig vast aan klassieke nationale gerechten.

Voor Nederland zien ze bij HelloFresh in 2026 een versnelling in de internationale kooktrend. Dit wordt in belangrijke mate aangewakkerd door online foodcreators en trends op de sociale media. De Aziatische en Afrikaanse keukens gaan snel terrein winnen en uitgroeien tot vaste favorieten in het doordeweekse menu.

Ontdekken
“Wij verwachten dat de honger naar het ontdekken van internationale gerechten alleen maar zal toenemen”, zegt Claudia Tjan, receptontwikkelaar bij HelloFresh. “Doordat mensen steeds vaker inspiratie halen uit foodcreators en trends, gaan ze meer experimenteren in de keuken. Die nieuwsgierigheid leidt tot aanzienlijk meer culinaire creativiteit, van het uitproberen van nieuwe smaken tot het combineren van verschillende keukens.”

Bron: Levensmiddelenkrant