OOSTKAPELLE – Ondernemerskoppel Marc de Bont en Elles Blom openden zo’n vier weken geleden hun eerste gezamenlijke Jumbo in het Zeeuwse Oostkapelle. Waar dit voor De Bont, opgegroeid in de supermarktwereld, al zijn tweede Jumbo is, heeft Blom een achtergrond in de neuropsychologie en is dit voor haar een compleet nieuw hoofdstuk. Levensmiddelenkrant sprak met de ondernemers over hun samenwerking en de bundeling van hun krachten in de nieuwe winkel.
De Bont kent de wereld van supermarkten door en door. “Mijn grootouders waren vroeger slager en kruidenier en mijn ouders hebben jarenlang een Attent-supermarkt gehad in het Brabantse Willemstad. Later werd deze verbouwd tot een Jumbo en in 2019 werd ik mede-eigenaar van die winkel. In 2022 heb ik mijn Jump-ondernemersopleiding aan de Jumbo Academy afgerond en zo kon ik in 2023 als zelfstandig ondernemer bij Jumbo Willemstad aan de slag”, vertelt De Bont.
Blom daarentegen heeft een hele andere achtergrond. “Als kind woonde ik in Willemstad, maar daarna heb ik met mijn ouders in verschillende landen gewoond. Vervolgens heb ik psychologie gestudeerd in Groningen en ben ik afgestudeerd als neuropsycholoog aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. Toen mijn ouders weer terugverhuisden naar Willemstad ging ik mee en daar kwam ik Marc weer tegen”, vertelt Blom. Inmiddels zijn de twee getrouwd en hebben ze een kind van 1 jaar.
Nieuwe uitdaging
De Bonts eerste Jumbo is altijd erg succesvol geweest, waardoor de ondernemer verlangde naar meer. Hij vertelt: “Ik ben nu 33 jaar oud en mijn Jumbo in Willemstad doet het goed, maar is wel een van de kleinste binnen de formule in Nederland. Daarom wilde ik al een tijdje verder groeien en een tweede Jumbo openen. Toen kwam deze in Oostkapelle op ons pad.” Blom is bij de tweede winkel ingestapt. “Wij houden van groeien en dan het liefst samen. Daarom hebben we besloten samen de tweede Jumbo over te nemen. We zijn een beetje elkaars tegenpolen, niet alleen thuis, maar ook op werk. Maar daardoor vullen we elkaar juist goed aan en kunnen we op elkaar bouwen. Door onze kwaliteiten te combineren, denken we de winkel erg succesvol te kunnen maken. Maar het is niet de bedoeling dat ik ook in Willemstad mee ga draaien. Dat is Marcs winkel en team en die heeft hij al tot een succes gebracht”, vertelt Blom.
De samenwerking en taakverdeling gaat volgens het ondernemerskoppel tot nu toe goed. “We zijn natuurlijk pas een paar weken begonnen, dus Elles moet alles nog leren, aangezien het allemaal nieuw is voor haar. Uiteindelijk wil zij ook de Jumbo ondernemersopleiding gaan doen”, vertelt De Bont. Blom vervolgt: “Marc houdt zich bezig met de achterliggende processen en is veel op de vloer aanwezig; hij is daar meer mee bekend. De eerste weken was grotendeels ‘puinruimen’ en de medewerkers leren kennen. De oude ondernemer had het liefst zijn zaak niet verkocht, maar kon helaas niet anders door persoonlijke omstandigheden. Daarom is het nu het belangrijkste dat de zaken goed op orde worden gesteld.”
Werk-privébalans
Van een stel naar een ondernemerskoppel gaan: dat kan uitdagend zijn. De Bont en Blom vertellen echter dat die overgang voorspoedig verloopt. “Een werk-privébalans is er nu niet echt, want we zitten er natuurlijk nog volop in. Maar het gaat gelukkig wel goed. We hebben ook een kindje van 1 jaar oud, dus het is allemaal wel veel. We wilden deze kans echter niet aan ons voorbij laten gaan. Daarom hebben we ook afgesproken om een goede coach in de hand te nemen om ons verder in het proces te begeleiden. We willen achteraf geen spijt krijgen van onze beslissing”, lacht Blom. De Bont vult aan: “Mijn winkel in Willemstad is op vijf minuten van ons huis, dus daar sta ik altijd aan, zowel in de winkel als thuis. Oostkapelle daarentegen is ongeveer een uur rijden, waardoor ik na het werken even tijd voor mezelf heb in de auto. Dan luister ik muziek of pleeg ik wat belletjes. Op die manier kom ik wat meer tot rust voordat ik thuiskom. Dat geeft wel meer balans tussen werk en privé. Ik voel me nu al veel meer ontspannen dan een paar weken geleden.”
Samenwerking met Jumbo
De Bont prijst de samenwerking met Jumbo: “Ik ben opgegroeid met de Jumbo-formule, mijn ouders hadden een van de eerste in Nederland in 1996. Dus ik weet niet beter. Ik kan me erg vinden in het familieconcept en de samenwerking met Jumbo is altijd fijn. Tijdens het Jump-traject zijn ze weleens hard voor me geweest, maar dat heeft me juist laten groeien buiten mijn comfortzone. Het heeft me avontuurlijker gemaakt. Anders had ik, denk ik, nooit gedurfd om de uitdaging van een tweede winkel aan te gaan. Ik ben niet bang om fouten te maken, omdat ik weet dat Jumbo altijd achter me staat.”
Psychologie in de winkel
Blom’s vakgebied is de neuropsychologie. Levensmiddelenkrant was daarom benieuwd of dit ook terug te zien is in de nieuwe Jumbo. Blom vertelt: “Ik wil zeker mijn kennis toepassen. We zijn bijvoorbeeld van plan een dementievriendelijke supermarkt te worden, we willen een prikkelarm uur introduceren en we willen de Kletskassa’s nieuw leven inblazen. Ook willen we de supermarkt meer tot een beleving maken, door bijvoorbeeld het gebruik van kleur, geur, licht en ruimte. Ik moet me er nog wat verder in verdiepen, maar we hebben wel veel ideeën. Het allerliefst zouden we het helemaal anders doen, veel toekomstbestendiger zoals je bijvoorbeeld ziet in Japan. Nu is dat nog niet mogelijk, maar wie weet in de toekomst.”
Eigen inbreng
De ondernemers vertrouwen op de Jumbo-formule, maar hebben ook veel eigen inbreng. Blom: “De winkel is op het schappenplan gewoon het mooist, maar heeft wel een grote non-foodafdeling met bijvoorbeeld strandschepjes en bodyboards. Food en non-food staan nu apart in de winkel, daar willen we meer een geheel van maken. Ook biedt de winkel veel lokale producten zoals bolussen en Oostkapelse speciaalbieren. Het liefst willen we een grote Zeeuwse stelling maken om dit beter uit te lichten.”
De Bont uit nog een wens: “Mijn winkel in Willemstad is recent verbouwd en heeft een soort markthaluitstraling gekregen. Dit zou ik heel graag in Oostkapelle ook willen toepassen.”
Het koppel heeft veel plannen, maar anders dan de winkel in Willemstad is de Jumbo in Oostkapelle enorm seizoensgebonden. De Bont: “In de winter draait de winkel op de 2.500 inwoners van Oostkapelle, terwijl we in de zomer wekelijks zo’n 25.000 klanten verwachten te bedienen. Daarom heeft Jumbo tegen ons gezegd ‘ga eerst maar een seizoen draaien, dan krijgen jullie een beter beeld van hoe de winkel het best werkt’. Dat advies nemen we ter harte.”
Onwijs trots
Het ondernemerskoppel heeft veel ambitie om te groeien, maar richt zich voor nu op de winkel in Oostkapelle. “Dit is voor ons een grote uitdaging, zeker als we volgend jaar willen verbouwen. Dus wat een volgende winkel betreft, houden we alle opties open. Maar voor nu is deze supermarkt onze prioriteit”, aldus Blom. De Bont vult aan: “Ik ben onwijs trots op ons, maar nog meer op ons team in Oostkapelle. Zij hebben zich lang staande gehouden in een moeilijke tijd en ik heb enorm veel zin om met hen verder te gaan bouwen.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.