Plus wil geen kindermarketing meer op chips en cornflakes

UTRECHT – Geen vrolijke figuurtjes en kinderlijke letters op ongezonde huismerkproducten, dat wil Plus. De supermarkt laat weten geen kindermarketingelementen meer te gebruiken op de verpakking van producten als drinkyoghurt, chips en ontbijtgranen. Plus wil haar leveranciers aanmoedigen om hetzelfde te doen.

Joost Agterhoek |

Een leeuwtje op de Chipsticks, een blije bij op de Honingringo-ontbijtgranen, een koe op de pakjes drinkyoghurt. Deze en andere 'ongezonde PLUS Huismerkproducten' krijgen andere verpakkingen, laat Plus weten. Reden is dat één op de zeven Nederlandse kinderen onder de dertien jaar overgewicht heeft en dat promotie van ongezonde voedingsmiddelen daar een belangrijke oorzaak van is, aldus de supermarktformule.

Gezond
Plus wil ‘er alles aan doen om goed eten voor iedereen bereikbaar te maken en iedereen helpen om goede en gezonde keuzes te maken’, zegt de supermarktformule in een bericht over de verpakkingswijzigingen. Dit sluit aan bij de nieuwe communicatiestrategie ‘Goed eten, daar houden we van’, die Plus begin april bekend maakte. In haar sociaal jaarverslag gaf de formule ook aan zich dit jaar meer op verantwoorde en gezonde producten te richten.

Aanmoedigen
Naast het verwijderen van de kindermarketingelementen, meldt Plus ook ‘op verschillende manieren gezonde producten aantrekkelijk te maken voor kinderen’. Wat de supermarktorganisatie betreft blijft het niet bij het eigenmerk alleen: de organisatie gaat haar leveranciers aanmoedigen om ook hun verpakkingen aan te passen, met als uiteindelijk doel dat kinderen ‘vaker kiezen voor vrolijke gezonde tussendoortjes’.

Overtreden
Kindermarketing ligt onder vuur: de Reclame Code Commissie veroordeelde recent onder andere Plus en andere Superunieformules onlangs voor het overtreden van de kindermarketingregels en een coalitie van consumenten- en gezondheidsorganisaties, wetenschappers, diëtisten en kinderartsen riep onlangs op om gaten in deze wetgeving te dichten.

Bron: Levensmiddelenkrant

verpakkingen_huismerk_plus_kindermarketing_3_900x525.jpg