iStock-1385769431.jpg

Onderzoek

Rabobank: omzetdaling supermarkten in 2024

UTRECHT – Het zijn uitdagende tijden. Inflatie en een lichte recessie vragen om een andere benadering van de consument, die zijn portemonnee ziet leegstromen. Supermarkten moeten creatief zijn om die perceptie van consumenten om te buigen. Het heeft grote verschuivingen tot gevolg. Dit schrijft Sebastiaan Schreijen, specialist consumer foods voor de Rabobank.

Redactie |

Sinds april van dit jaar zijn de prijzen in de supermarkten nauwelijks gestegen. Samen met een aantal minieme prijsdalingen, vooral van zuivelproducten als verse melk en kaas, maar ook van margarine en verse groenten, staat deze daling nog immer in schril contrast met de stijging in de anderhalf jaar daarvoor. Andere producten, zoals tafelsauzen, drop, vers fruit en aardappelen, lopen echter op.

Voedingsprijsinflatie daalt
Het CBS rapporteerde in augustus 2023 een voedingsprijsinflatie van 10,3% ten opzichte van vorig jaar. De fors stijgende energie- en grondstofprijzen waren hier het meest debet aan. Met de huidige stabiele consumentenprijzen is er een snelle daling van het inflatiecijfer zichtbaar. Naar verwachting zakt de voedingsprijsinflatie deze maand onder de 10%.

Huismerken aan zet
Vanwege de volumedruk blijven winkeliers voorzichtig met prijsverlagingen en proberen ze op andere manieren de perceptie van prijzen bij consumenten te beïnvloeden. Zo brengen ze de huismerken meer onder de aandacht. Onderzoeken van marktonderzoeksbureau Circana tonen aan dat het marktaandeel van huismerken in Nederland in 2 jaar met zo’n 4% is gestegen. In een gewoonlijk behoudende voedingsmarkt is dat een ware landverschuiving.

Economische druk
Foodbedrijven hebben momenteel last van de economische vooruitzichten door de krimping van de Nederlandse economie. Een lichtpuntje is de krappe arbeidsmarkt, met zijn lage werkloosheid, waardoor mensen geld blijven uitgeven. De consument denkt nu meer na over zijn uitgaven en zoekt naar goedkopere alternatieven. Omzetstijging komt veelal door de hogere prijzen, terwijl volumes bij foodretailers, horecaondernemers of foodproducenten onder druk staan.  

Prijsonderhandelingen
Schreijen schrijft verder dat speciaalzaken zoals bakkers en slagers het boven verwachting goed doen op omzetniveau, hoewel deze stijging slechts deels de gestegen kosten en terugval in afzetvolumes compenseert. Voedingsproducenten worstelen op hun beurt met de volumedruk bij supermarkten en groothandels. Inkopers wijzen namelijk naar de lage grondstofprijzen en ondervinden stevige prijsonderhandelingen met producenten.

Omzetverwachting 2024
Voor 2024 verwacht Schreijen dat de omzet bij supermarkten daalt, mede door de ongewisse sigarettenverkoop. In de drankensector voorziet hij een daling door hogere prijzen. Dit zal zich ook uiten in de horeca.

Bron: Levensmiddelenkrant