_GVO3625-1.jpg

Achtergrond

Reportage: Free From Food 2023

AMSTERDAM – Vandaag en morgen is de Free From Food-beurs in de Amsterdamse RAI. Hier laten fabrikanten van over de hele wereld producten zien en proeven die vrij zijn van het een of ander. Glutenvrij, suikervrij, zonder kunstmatige toevoegingen, organisch en ga zo maar door. Levensmiddelenkrant is op de eerste beursdag afgereisd naar Amsterdam en doet verslag.

Gerard van Oosbree |

Deze beurs is overzichtelijk: niet te groot en geen honderden stands met vele duizenden bezoekers. Het is klein met net over 250 standhouders en rond de vijfduizend gespecialiseerde bezoekers over de twee dagen. De Nederlandse standhouders die Levensmiddelenkrant op de beurs sprak vinden dat een voordeel. Natuurlijk zijn ze allemaal op zoek naar business, maar het is fijn dat de bezoekers allemaal specifiek op zoek zijn naar het soort producten waarvoor de beurs is opgezet.

Uitgebreid
“Voor ons is de beurs geslaagd als we er een paar warme leads aan over houden en daar samenwerkingen uit voort komen”, zegt David van der Sluijs, nationaal accountmanager van de Smaakspecialist. Oprichter Pieter Dirven valt hem bij. “Het is goed om je gezicht te laten zien, zodat mensen kunnen zien waar je voor staat.” De Smaakspecialist heeft meer dan zeshonderd producten in het assortiment. Slechts een tiende daarvan hebben ze meegenomen naar de beurs om aan potentiële klanten te laten zien.

_GVO3634-1.jpg Anna Hoorneman van De Smaakspecialist in gesprek met een bezoeker

Eliya
Iemand die de aandacht goed kan gebruiken is Kurt Yokolma, eigenaar van United Retail Brands uit Rotterdam. Hij lanceert op Free From Food zijn nieuwe merk sauzen, Eliya. “Dat is de naam van mijn dochter”, vertelt Yokolma. Zijn sauzen zijn niet alleen vegan en lean maar ook clean. “Die combinatie is zeldzaam. Lean is niet zo ingewikkeld, zonder vet en suiker. Een cleanlabel is echt ‘rocket science’, zonder kunstmatige toevoegingen, en daar zijn wij uniek in. De nieuwe fabriek is speciaal gebouwd voor de hoogste hygiënenormen”, legt hij uit. Dat houdt in dat zijn sauzen minder lang houdbaar zijn. “Maar waarom zou een fles saus achttien maanden houdbaar moeten zijn”, vertelt hij met een licht verbaasde toon in zijn stem. “Vijf maanden moet toch meer dan genoeg zijn voor een normale fles saus.” Bezoekers kunnen op de stand alle zeven smaken proeven die vanaf januari worden verkocht.

_GVO3637-1.jpg Kurt Yokolma en Cindy Steenvoort van Eliya

Gembersap
Bij Blond&Brown zijn de verwachtingen van oprichter Jasper Otten niet hoog. Zij staan voor de tweede keer op de beurs met hun 100% natuurlijk gembersap. “We willen natuurlijk laten zien wat we doen. Er zijn al een aantal buitenlandse importeurs langs geweest en als daar iets uit komt, is dat mooi.” Otten begon met het gembersap in de coronatijd met zijn businesspartner Olle Draijer. “Maar we wilden het wel beter doen dan de concurrentie, met bijvoorbeeld kwaliteitsgember uit Peru, geen suiker en niet gemengd met iets anders. Ons gembersap is 99% echt gembersap dat pas vlak voor de productie wordt geperst”, verklaart Otten.

_GVO3651.JPG Jasper Otten (brown) en Olle Draijer (blond) van Blond&Brown op de stand

Duurzaamheid
Vreemde eend in de bijt is supermarktketen Lidl, die vlak bij de ingang een kleine stand heeft. Zij dingen meer naar twee innovatieawards. En dat is ook meteen de reden waarom Lidl aanwezig is. “Wij zijn met twee acties genomineerd en we hopen wel dat we ook een award winnen”, zegt Chantal Goenee, adviseur duurzaamheid en gezondheid bij de discounter. “De nominaties zijn voor het verlagen van de prijzen voor duurzame producten en voor de spaaractie voor Schijf van Vijf-producten. Sparen voor een courgette in plaats van een schaal of bestek, dat was een idee van mij”, vertelt Goenee met enige trots. “En we maken er meteen gebruik van om te laten zien dat we veel doen op het gebied van duurzaamheid.”

Onderzoek
Al die bedrijven die van alles beweren, dat moet natuurlijk wel op feiten zijn gebaseerd. Voor onderzoeksbureau Nutrilab is dat de reden om een stand te hebben op Free From Food, verklaart Sander Tomei, teamleder bij Nutrilab. “Wij testen voedselproducten als onafhankelijk instituut en we zijn volledig geaccrediteerd. Ons unieke product, om het zo maar te zeggen, is de screening van allergenen. De meeste laboratoria kunnen of vertellen wat voor allergenen erin zitten, of hoeveel. Wij kunnen het beide in een keer bepalen. Dat scheelt tijd en kosten”, aldus Tomei. Onder hun klanten zijn voedselfabrikanten en importeurs die exact de samenstelling van de producten willen weten.

Bovenstaande is een kleine kennismaken met het type bedrijven dat zich presenteert op Free From Food Amsterdam 2023. Woensdag 22 november is de tweede en laatste dag van de beurs. Dan is er nog volop gelegenheid om zelf te zien welke producten en bedrijven er zijn.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops