NIEUWVEEN - De omzet in de foodretal is in het eerste halfjaar met 2,5 procent gestegen in vergelijking met vorig jaar. Dat is de inschatting van Sligro, zegt ceo van het bedrijf Koen Slippens.
De topman belichtte de schatting bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Sligro. Hij verwees naar marktcijfers van onder andere de onderzoeksbureaus SymphonyIRI en Nielsen, die de omzetgroei in het eerste halfjaar op respectievelijk 2,3 en 2,6 procent stellen. Sligro schat de groei hiertussen in en komt daarmee uit op 2,5 procent, zegt Slippens. Marktonderzoeker GfK komt uit op een stijging van 3,8 procent, maar dat acht Slippens veel te hoog.
Discounters
In de berekeningen van Nielsen en Symphony zijn geen concrete cijfers van Aldi en Lidl meegenomen, daar de discounters deze niet delen met de onderzoekers. De omzetten van de twee Duitse formules is dus geschat. Worden de discounters niet meegerekend, dan zou de marktgroei op een plus van 1,7 procent uitkomen volgens Nielsen en SymphonyIRI. EMTÉ zag zijn identieke consumentenomzet met 2,6 procent stijgen.
Bron: Levensmiddelenkrant