NIEUWVEEN – Zeven Superunie-leden, Coop, Deen, Boni, Sanders, Jan Linders, MCD en Poiesz, komen vanaf maandag 30 augustus met een gezamenlijke spaaractie. Het gaat om de zogeheten ‘Funky Beans’.
De supermarktketens willen hiermee een hype ontketenen in Nederland. De Funky Beans zouden nu al razend populair zijn in Amerika en Australië. Het gaat om gekleurde ‘boontjes’ met een gezichtje. Klanten ontvangen bij de ruim vijfhonderd winkels (9 procent marktaandeel) van een van de formules bij 15 euro aan boodschappen of bij aankoop van actieproducten een Funky Bean met sticker cadeau. In totaal zijn er 53 verschillende karakters in omloop.
Ter introductie van de spaaractie krijgen alle klanten op 28 augustus bij elke twintig euro of meer aan boodschappen een poster om alle stickers op te plakken. Met een speciale plastic 'slide', in de winkels verkrijgbaar voor vijftig cent, waarmee kinderen de boontjes tegen elkaar kunnen laten racen. Op 11 september geven de deelnemende winkels bij besteding van twintig euro of meer aan boodschappen ook nog eenmalig een speciale Funky Beans-verzamelbox cadeau. Hierna is de box voor € 1,50 bij de winkels te koop, zolang de voorraad strekt.
Ontwerpen
Om de hype kracht bij te zetten, kunnen liefhebbers zich uitleven op de actiewebsite www.funkybeans.nl. Op deze website staan games, kleurplaten en kunnen ze hier hun eigen Funky Bean ontwerpen. Er zijn prijzen voor de beste ontwerpers. Deelnemers maken onder meer kans op een Nintendo Wii Sport, een PS3 Slim spelconsole of een Nintendo DSi XL. Ook delen de supermarktorganisaties een heuse trampoline, een loopwiel en een bikeboard uit.
Opvolging
Met deze gezamenlijke actie geven de zeven supermarktorganisaties een vervolg aan eerdere succesvolle campagnes, zoals de 'Suske & Wiske inzamelactie' voor het Wereld Natuur Fonds, de 'Duckse Duiten' of de 'Jetix Knikkers' spaaractie. “Met onze eerdere acties hebben we een duidelijk signaal afgegeven naar onze klanten en naar de sector zelf,” aldus Gerard Koning, Commercieel Directeur van Coop. “Onze gezamenlijke inspanningen bieden ons niet alleen schaalvoordeel, maar juist ook de mogelijkheid om samen grootschalige acties voor al onze klanten te ontwikkelen. De eerdere campagnes zijn een duidelijk bewijs dat onze samenwerking zeer succesvol is.”
Commercials
De deelnemende supermarktketens ondersteunen de spaaractie met gezamenlijke uitingen op de winkelvloer en aandacht in de winkelfolders. Daarnaast zetten ze gedurende de eerste week van de Funky Bean-actie een ondersteunende tv-commercial in. De reclame is van 29 tot en met 31 augustus te zien op Nederland 1,2 en 3, SBS6, Net5 en Veronica. En niet te vergeten op het Disney Channel en bij Z@pp, de meest populaire kinderzenders in Nederland.
Bron: