SCHIJNDEL – Hoe benut je het groeipotentieel van je categorie – en hoe doe je dat samen met je partners? Laat dat maar aan Bolsius over. Door shopperinzichten door te vertalen naar groeidrijvers en concrete acties pakt de kaarsenmaker een leidende rol én laat het zien dat duurzaamheid en succes hand in hand kunnen gaan.
Categorie: Non-Food
Criterium: Rendementsbijdrage
Winnaar: Bolsius
Gefeliciteerd met de Gouden Partner! Wat heeft tot de winst geleid, denk je?
Category manager Cerès Cornelissen: “Als categorieleider denken we continu met onze klanten mee, om zodoende het groeipotentieel van de categorie verder te benutten. Echt impact maken doe je door het gedrag van de consument en de shopper te begrijpen, en daar in combinatie met trends én de propositie van de retailer in het achterhoofd op een effectieve manier op in te spelen. Met het opzetten van een Home Ambiance categorievisie zetten we deze belangrijke shopper- en consumentinzichten om tot relevante groeidrijvers voor onze klanten. Bolsius pakt een leidende rol in het doorvertalen van deze kansen in de vorm van inspiratie, educatie, activatie en optimalisatie: op het gebied van assortiment, schap, promotie en second placements. Alles wat we doen hangt aan deze categorievisie en groeidrijvers en met een eenduidige boodschap communiceren we via een uitgebreid ondersteuningsprogramma – van tv, digitaal én instore.”
Wat is voor jullie nou het mooiste hoogtepunt van de afgelopen twee jaren geweest?
Brand manager Renee van Rens: “Dat was absoluut de introductie van CleanLight, een uniek refill geurkaarsenconcept dat inspeelt op een bredere behoefte van de consument: afvalvermindering in een consumptiemaatschappij. Daarnaast draait CleanLight om een optimale geurbeleving. CleanLight verkreeg na de introductie in september 2022 een substantieel aandeel binnen geurkaarsen en drijft de waardeontwikkeling van dit segment. De consument geeft CleanLight een hoge waardering en daarom bouwen we het verder uit. Het concept bestaat vanaf dit najaar uit twee starterpacks met een groene én een witte houder, vijf verschillende geurkaarsrefills en een geurloze variant. Op deze manier bieden we voor nóg meer mensen een relevante oplossing voor duurzamere sfeer in huis.”
Wat zijn voor jullie de belangrijkste pijlers van een goede samenwerking?
Business unit manager Benelux Roel van der Zande: “De tijd die we krijgen van een retailer moeten we optimaal benutten. We zorgen ervoor dat we goed voorbereid aan tafel zitten en dat we altijd denken vanuit de shopper. Daar Bolsius marktleider is, voelen we ons verantwoordelijk voor de resultaten van de categorie. Samen met de klant bepalen we wat de potentie is en rekenen we door wat onze voorstellen opleveren. Met het wederzijds vertrouwen bepalen we samen een doel en zetten we als partners alles op alles om dit doel te bereiken.”
Waar leggen jullie de focus op in de komende twee jaar?
Cerès Cornelissen: “We zien vanuit onze categorievisie een enorm potentieel voor de Home Ambiance-categorie. De belangrijkste groeidrijvers daarbij zijn het verder bouwen aan penetratie, het stimuleren van gebruik en routine en natuurlijk de categorie verduurzamen en waardevolle introducties brengen. Gezien het karakter van de categorie (impulsgedreven) is de rol van de winkelvloer erg belangrijk. Bolsius biedt diverse relevante displays en POS-materialen aan, maar we bieden de shopper ook inspiratie en beleving door bijvoorbeeld geurbelevingen instore. De focus voor de komende jaren is het verder intensiveren van de samenwerking met onze partners om de potentie van de groei te kapitaliseren met nog meer duurzame concepten.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.