DEN HAAG – Het consumentenvertrouwen in mei was hetzelfde als in april. Hiermee kwam een einde aan een daling die was ingezet in september 2024. Met een score van -37 is het vertrouwen nog steeds erg laag. Ook winkels in voedingsmiddelen merken dit. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Zowel de supermarkten als de specialzaken zagen hun omzet in het eerste kwartaal stijgen. Dat was geheel te danken aan prijsstijgingen want er werd minder verkocht. De percentages voor supermarkten en speciaalzaken komen steeds dichter bij elkaar te liggen. De laatste tijd waren het de speciaalzaken die beter presteerden dan de supermarkten. Blijkbaar gaven consumenten liever hun geld uit aan producten van hogere kwaliteit. Aan die periode lijkt nu een einde te komen.
Zorgen
Nederlandse consumenten maken zich nog steeds zorgen over het economische klimaat. Ze maken zich iets meer zorgen over hun eigen financiële situatie dan in april. Meer mensen vinden het een minder gunstige tijd voor grote aankopen.
Van alle branches in de detailhandel zijn het vooral de winkels in voeding die hun omzet zagen stijgen, ondanks een daling in verkoopvolume in het eerste kwartaal van 2025. De meeste overige branches zagen zowel hun omzet als volume stijgen. Alleen consumentenelektronica, witgoed en huishoudartikelen haalden minder omzet en zagen hun verkoop dalen.
Bron: Levensmiddelenkrant