Boon's Dagmarkt Gouderak 20231212_153756.jpg De overstap van CoopCompact naar Boon’s Dagmarkt is ondernemer Gerco de Haaij goed bevallen. “Mensen winkelen hier graag, mede door het ruimere assortiment.”

Ondernemers

Interview: Boon’s Dagmarkt: familiegevoel bepaalt hoge gunfactor

GOUDERAK – Driekwart jaar geleden opende Gerco de Haaij in Gouderak zijn supermarkt onder de vlag van Boon. Boon’s Dagmarkt was een onbekende naam in de gemeente Krimpenerwaard, maar de keus van de familie De Haaij was weloverwogen. Met meer dan twintig jaar ervaring weten zij dat de formule het familiegevoel moet ademen.

Fabiana van de Paverd |

Op het moment dat De Haaij moest kiezen tussen overstappen van CoopCompact naar Plus of Boon’s keek hij goed naar de uitstraling van de formules. “Wat past bij ons, hoe zijn wij zelf en wat hebben we geleerd van klantenervaringen in het verleden?”, reflecteert De Haaij die al twintig jaar in het vak zit en van wie je kunt zeggen dat hij het met de paplepel kreeg ingegoten. Zijn vader was al sinds 1980 eigenaar van de winkel en droeg deze in 2007 over aan zijn zoon. De Haaij is een familieman. Samen met zijn vrouw Thea, die ook werkzaam is in het bedrijf, heeft hij vier kinderen. “Wij luisteren naar klanten en spelen daarop in door hun wensen in te voeren op de winkelvloer. Bij Boon kregen wij dat positieve gevoel, dat familiegevoel. De uitstraling van de winkel klopte met onze visie en het marktgebied”, vertelt hij. “Soms komen er mensen op je pad en zit je ineens op de snelweg”, verwoordt hij mooi. “Goede gesprekken en de juiste formule-uitstraling. Ook waren we zeer te spreken over het distributiecentrum. Boon kwam met een goed plan en alles viel op z’n plaats.”

Verwachtingen
Levensmiddelenkrant is benieuwd of de verwachtingen zijn uitgekomen. De Haaij is tevreden met de transformatie. “Het grootste voordeel is dat we de zekerheid hebben dat we in een goede formule zitten die mooi rendeert met een prachtig omzetverloop. Dat biedt veel perspectief. Met een andere formule zouden we een andere toekomstvisie hebben. Bovendien werken we met fijne mensen samen.” De Haaij merkt op: “Wat ons onderscheidt is dat we een specifieker assortiment hebben, we meer dingen hebben geautomatiseerd en eigentijds gemaakt. Zo zie je veel vers in de winkel, vers brood en gebak. Dat is de beleving die in de winkel spreekt. Vers is uiteraard van alle tijden, de geur van vers brood doet wonderen en natuurlijk springt de kleurrijke agf-afdeling eruit.” De Haaij is er trots op dat de Gouderakse supermarkt zich kenmerkt door uniciteit. “We verkopen hier de echte glazen flessen Coca-Cola – mensen komen er speciaal voor – en ook veel lokale producten uit bijvoorbeeld Dordrecht en Berkenwoude.”

"Soms komen er mensen op je pad en zit je ineens op de snelweg"

Naamsbekendheid
De Haaij geeft aan dat het wel een uitdaging was dat er onder Boon’s Dagmarkt nog geen naamsbekendheid was. Dus hoe vlieg je dat aan? “We hebben via flyers, huis-aan-huis verspreid in de omgeving, een soort quiz uitgezet met de vraag wat voor formule de winkel zou worden. Een week later deden we dat weer, maar dan met de vraag: waar staan we voor? Per slot van rekening zijn het de mensen uit de buurt die boodschappen bij ons komen doen.” De Haaij merkt dat men het fijn vindt om te komen winkelen, mede door het ruimere assortiment. “De winkelpresentatie is rustiger, dat spreekt mensen aan. We kunnen ook stellen dat we meer klanten hebben dan voor de transitie. Het lijkt erop dat onze klanten een stukje bewustwording ondergaan, omdat het niet altijd vanzelfsprekend is dat er een supermarkt is. De gunfactor is dan ook hoog, echt mede door het familiegevoel.” Met de unieke service voor lokale bewoners om hun boodschappen thuis te laten bezorgen na bezoek aan de winkel, is de cirkel rond.

Personeel
De 35 medewerkers zijn de belangrijke schakel op de vloer. “We hebben hen laten meekijken, hen meegenomen naar het nieuwe distributiecentrum voor een rondleiding en sowieso in het hele verhaal. Ze mochten ook meebeslissen, waarbij hun inbreng zeer werd gewaardeerd. Ze hebben zich perfect aangepast aan de nieuwe vorm van bestellen met onze nieuwe automatisering, nieuwe artikelen en productkeuze. Daarnaast hechten we er veel waarde aan dat het personeel goed wordt opgeleid. Hoe meer verstand van zaken zij hebben, hoe je met voedsel omgaat, waar het om gaat, hoe beter de bindende factor. Zo proberen wij hen te stimuleren. We zijn ook goed voor hun families. We zijn bijvoorbeeld dicht met kerst én op de zondag. Dat betekent dit jaar dus dicht van 24 tot en met 26 december. Om de kerstsfeer eer aan te doen zijn alle medewerkers twee dagen voor kerst gekleed in zwart-wit.“

2024
De Haaij kijkt vol goede zin naar het nieuwe jaar. “We zullen sommige zaken in het winkelbeeld gaan ‘finetunen’, dat zal altijd aan verandering onderhevig zijn.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.