section1_page4_article42_2.jpg Foto: Leentjes

Leentjes komt met twee innovatieve productlijnen met minder suiker en meer plezier

AMSTERDAM - Er is iets bijzonders aan het Nederlandse ontbijt. Ieder gezin kent het: gezellig samen aan tafel, een boterham met iets zoets en een grote glimlach. Maar wie tegenwoordig in het ontbijtschap van de supermarkt kijkt, ziet vooral veel van hetzelfde: grote merken, veelal private labels, maar weinig echte vernieuwing.

Dat is opmerkelijk. Want als er één moment op de dag vraagt om vrolijkheid, dan is het wel het ontbijt. Daar brengt Leentjes nu verandering in. Met een kleurrijk, vrolijk en vernieuwend assortiment broodbeleg dat voor de consument en de supermarkten écht iets nieuws brengt. Al jaren ligt Anijs Pret in alle grote supermarkten, een vrolijk gekleurde hagel met anijssmaak die bewijst dat het merk weet hoe het ontbijtschap werkt. En nu is er dus meer: twee complete lijnen broodbelegproducten die eindelijk vernieuwing brengen in een belangrijk schap.

Nieuwe soort hagels én een nieuw soort denken
Waar anderen blijven hangen in traditie, durft Leentjes iets totaal nieuws te doen. Verpakt in opvallende tetrapakken is de introductie van Kraakhagels en Koekkruimels niet zomaar een uitbreiding van het huidige assortiment, deze producten zijn echt een innovatie. De Kraakhagels brengen frisheid en knapperigheid, met zowel de favoriete smaken Aardbei en Appel als de smaak Citroen, die je nog niet eerder op brood proefde. De Koekkruimels (in de smaken Vanille, Cacao en Speculoos) geven een nieuwe draai aan het vertrouwde koekmoment. Koekjes die we allemaal lekker vinden, maar dan voor op de boterham of voor in je kwark; een gouden combinatie.

"Eindelijk weer eens iets nieuws op brood"

20% minder suiker en een bewuste stap vooruit
Leentjes kijkt niet alleen naar wat lekker en leuk is, maar ook naar wat beter kan. De nieuwe Kraakhagels bevatten maar liefst 20% minder suiker dan reguliere hagelslag en vallen daardoor in Nutri-Score categorie D in plaats van E. En uiteraard zijn ze 100% natuurlijk gekleurd, vegan en glutenvrij, zoals je van Leentjes gewend bent. Willem Kors, mede-oprichter van Leentjes: “Die 20% minder suiker lijkt misschien een kleine stap, maar in een markt die jarenlang stilstond, is het een doorbraak. Het laat zien dat verandering echt mogelijk is, met behoud van smaak, plezier en herkenbaarheid.”

Van keukentafel tot landelijk schap
Wat ooit begon met een vrolijk idee, de gekleurde poedersuiker, groeide razendsnel uit tot een merk met ongeveer twintig sku’s in de supermarkt met landelijke verkrijgbaarheid. Vier van de zes nieuwe broodbelegproducten van Leentjes liggen inmiddels in de schappen bij Jumbo, Plus en Poiesz. Vanaf begin 2026 sluit ook Albert Heijn aan, die bovendien als eerste de nieuwe smaken Vanille en Citroen in tetra-pakken introduceert. Een primeur waarmee het ontbijtschap nét even vrolijker wordt. Supermarkten omarmen Leentjes vanwege de aantrekkelijke en opvallende verpakkingen, het onderscheidende assortiment en de aantrekkingskracht bij gezinnen en jonge kopers. Goed voor extra omzet én met een aantrekkelijke marge.

Tijd om het ontbijt weer leuk te maken
Volgens Marleen de Haan, medeoprichter van Leentjes, laat Leentjes zien dat innovatie niet ingewikkeld hoeft te zijn, als je maar durft. “Met vrolijke kleuren, nieuwe smaken, een eerlijk verhaal én een knipoog naar vroeger brengen we een frisse wind in een categorie, die dat hard nodig heeft. Ik ben er echt trots op, dat we wederom iets nieuws brengen voor de consument.”

Voor meer informatie
hallo@leentjesamsterdam.nl
https://www.leentjesamsterdam.nl

Te koop bij Jumbo, Plus, Poiesz en vanaf begin 2026 bij Albert Heijn

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: