‘Schapwaarde stijgt door lokale bieren’ | Levensmiddelenkrant

Brouwerij Bavaria viert 300-jarig bestaan

‘Schapwaarde stijgt door lokale bieren’

LIESHOUT - Brouwerij Bavaria viert dit jaar haar driehonderdjarig bestaan. De brouwerij is onderdeel van Swinkels Family Brewers, inmiddels trotse eigenaar van het predicaat ‘Koninklijk’. Maar op haar lauweren rusten doet de familie Swinkels allerminst. De afgelopen tijd is er volop geïnnoveerd en dat is ook het plan voor de toekomst.

De missie van Royal Swinkels Family Brewers is om iedere consument het juiste biertje op het juiste moment aan te kunnen bieden. Romke Swinkels, directeur Nederland: “Daarom hebben we de afgelopen jaren ons portfolio verder uitgebreid met speciaalbieren en lokale bieren. Zo hebben we de bieren van brouwerij Palm toegevoegd aan ons assortiment en zijn we een samenwerking aangegaan met lokale brouwerij De Molen in Bodegraven. Die samenwerking resulteerde een aantal maanden terug in een overname. Een andere overname die we hebben gedaan, is die van importeur Bier&cO.”

Swinkels vertelt dat de brouwerijfamilie door al deze stappen in de supermarkten een uitgebreider assortiment aanbiedt. “In het supermarktschap bestaat het hart uit pils met daar omheen veel andere categorieën, zoals 0.0 of witbier. Een aanbod van lokale brouwerijen is goed voor retailers. Dit voegen wij nu voor hen toe en zo stijgt de waarde van het schap voor de supermarktondernemer ook.”

Waarde
Waarde toevoegen is volgens Swinkels een van de belangrijkste doelen voor de aankomende jaren. “We willen het schap nog aantrekkelijker maken door meer waarde toe te voegen. Dit doen we door te innoveren op merk en te blijven investeren in ons portfolio, merkcampagnes te voeren en die door te vertalen naar merkactivaties op de winkelvloer”, legt Swinkels uit.

Door te innoveren speelt de brouwer in op de trends in bierland. “Enerzijds is de consument bezig met gezondheid en gezonder leven. Anderzijds speelt smaak een belangrijke rol. Bij de eerstgenoemde groep, de consumenten die met gezond leven bezig zijn, zijn vooral de 0.0 bieren ontzettend populair. We proberen hierin constant te innoveren en te variëren met smaken. 0.0 IPA is meer hoppig van smaak, terwijl Radler juist fris en fruitig is. De lokale en speciaalbieren vinden meer aftrek bij de andere groep consumenten. Zij zijn minder gefocust op gezondheid, maar meer op verschillende smaken, bierstijlen en ambachtelijkheid.”

Als familiebrouwerij is Swinkels Family Brewers altijd bezig met ontwikkelen. “Het stopt niet bij een nieuwe ontwikkeling, want dan zijn we al bezig met het zetten van de volgende stap. We ontwikkelen duurzaamheidsinitiatieven die we ketenbreed willen doorvoeren. Dit betreft onszelf en bijvoorbeeld ook de supply chain, waar retailers uiteraard bij horen. We willen met hen kijken naar hoe we omgaan met verpakkingen door gebruik te maken van gerecyclede materialen. We zijn daarin al een aardig eind op weg, maar nog niet waar we willen zijn.” Swinkels kan nog niets zeggen over concrete plannen. “Pas als alle neuzen dezelfde kant op staan, kun je daadwerkelijk stappen zetten in de keten. Anders blijft het een suboptimale oplossing.”

Koninklijk
Brouwerij Bavaria bestaat dit jaar driehonderd jaar en dat valt samen met het verkrijgen van het predicaat ‘Koninklijk’ voor de holding. Swinkels: “Om deze titel te mogen voeren, moet je aan een aantal eisen voldoen. Zo moet je bijvoorbeeld van onbesproken gedrag zijn, een vooraanstaande plaats in Nederland innemen en een internationale uitstraling hebben. Ik ben heel trots dat wij hieraan voldoen en deze titel mogen voeren.”

Swinkels heeft het toekennen van dit predicaat uitgebreid gevierd met de familie, medewerkers en relaties. “Een dag na de uitreiking bracht koningin Máxima een bezoek aan de brouwerij in Lieshout in verband met ons driehonderdjarig bestaan. Dit was niet vooraf gepland, maar kwam precies zo uit. Ze heeft het eerste vat bier ter ere van onze ‘verjaardag’ aangeslagen en met ons geproost op deze twee mijlpalen.” Het driehonderdjarig bestaan van de brouwerij is ook met de retailers en consumenten gevierd. Daarnaast hebben de bieren van het merk Bavaria een redesign gekregen. De fles heeft een lange strakke hals met reliëf gekregen en zit in een nieuwe krat.

Bestaansrecht
In april heeft brouwerij Bavaria een campagne gelanceerd die gaat over de Swinkels-familie die zich al driehonderd jaar lang inzet voor de brouwerij en haar al zeven generaties doorgeeft. Dit doorgeven aan de volgende generatie heeft volgens Swinkels ook betrekking op de wereld om ons heen. “Als we kennis en ervaring willen doorgeven, zullen we zuinig moeten zijn met de wereld. Daarom investeren wij ook in dingen die voor de consument niet direct zichtbaar, maar wel van groot belang zijn. Denk aan het verminderen van het energie- en waterverbruik tijdens het brouwproces en het oppervlaktewater terugbrengen in de natuur zodat boeren in de omgeving dit weer kunnen gebruiken voor het besproeien van hun land.”

Het succes van de brouwerij zit volgens Swinkels vooral in durf en vooruit denken. “Mijn voorvaderen hadden lef. Zij zijn de brouwerij gestart in Lieshout en hebben deze uitgebouwd door het bier steeds weer een dorp verderop te verkopen. Net zolang tot de stap over de landsgrenzen werd gezet. Van verkoop hier in het dorp naar verkoop in heel Nederland en uiteindelijk zelfs internationaal. Zo zijn wij groot geworden.”

Bron: Levensmiddelenkrant