Fabrikanten

Unilever kondigt reorganisatie aan en schrapt 1500 banen

LONDON – Unilever kondigt veranderingen van het organisatiemodel aan, waarbij naar een category-focused bedrijf wordt bewogen. Het bedrijf zal gestructureerd worden aan de hand van de bedrijfsgroepen: Schoonheid en welzijn, persoonlijke verzorging, huishoudelijke producten, voeding en ijs

Ruby van Hooijdonk |

Deze groepen zijn verantwoordelijk voor hun eigen strategie, groei en winst wereldwijd. Eerder meldde persbureau Bloomberg al dat er duizenden managementbanen op het spel staan bij Unilever Plc. Ceo Alan Jope zegt met deze nieuwe structuur beter te kunnen inspelen op consumenten- en kanaaltrends. “Groei blijft onze topprioriteit en deze veranderingen zullen dit streven ondersteunen”, aldus Jope. Elke groep heeft een eigen team. Aan het hoofd van ‘schoonheid en welzijn’ staat Fernando Fernandez, EVP LatijnAmerika. Fabian Garcia, hoofd van Unilever Noord Amerika, is verantwoordelijk voor persoonlijke verzorging. Peter ter Kulve zet zijn rol als directeur huishoudelijke producten door. Aan het hoofd van voeding staat Hanneke Faber. Tot slot gaat Matt Close de ijscategorie leiden. Deze functies worden vanaf 1 april 2022 ingenomen.

Reorganisatie
Met het nieuwe model reduceert het aantal senior managementfuncties met 15 procent en nemen junior managementfuncties toe met 5 procent. Dit komt erop neer dat er 1500 managementbanen worden geschrapt. De verwachting is dat fabrieksteams niet worden beïnvloed door deze wijzigingen.

Investering
Volgens Bloomberg zou ook het groeiende aandeel van investeerder Nelson Peltz ook reden tot schrappen zijn. Peltz’ investeringsbedrijf, Trian Fund, heeft belang in onder andere Domino’s, Danone en Heinz. Het bedrijf heeft afgelopen week aandelen verworven in Unilever. Om hoeveel aandelen het gaat is niet bekend. Aandelen stegen na het instappen van Trian Fund met zo’n 7 procent.

Bijna-doodervaring
Vorige week heeft de multinational het streven naar de consumententak van GSK stopgezet nadat de twee bedrijven niet tot overeenstemming konden komen. Fondsmanager Terry Smith noemde het bod aan GSK een ‘bijna-doodervaring’ en raadde hij Unilever aan om de focus te leggen op het eigen bedrijf. Het Financieel Dagblad meldt dat meerdere investeerders kritisch zijn jegens Unilever. Het aandeel van het bedrijf daalde vorig jaar met ongeveer 9 procent en raakt hierdoor achter op concurrenten als Nestlé en Procter & Gamble. Met deze kennis neemt druk op ceo Alan Jope neemt

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops

alan-jope_cmyk.jpg