‘Aziatische supermarkt loopt voorop met technologie’ | Levensmiddelenkrant

Grote contrasten zichtbaar met de Europese retailbranche

‘Aziatische supermarkt loopt voorop met technologie’

BODEGRAVEN - Azië is een hele andere wereld als je het vergelijkt met Europa, maar het beeld dat westerse landen van de Aziatische retailbranche hebben, is niet de werkelijkheid. Neem China. “Ze zijn daar razendsnel met technologie en de telefoon is heilig. Betalen doe je overal met WeChat of Alipay.”

Dat vertelt Michael van den Hurk, directeur Commerciële Zaken bij Van Tol Versunie, tegen Levensmiddelenkrant. Het bedrijf is groot geworden door de exportmarkt, met name naar Azië. Van den Hurk is om die reden vaak in China te vinden. Daar gaat hij in gesprek met supermarktorganisaties, ondernemers en spot hij de laatste trends.

Een wereld van verschil als hij naar Europa kijkt. “Chinezen lopen op veel vlakken voorop, met name op het gebied van technologie. Als je kijkt naar de supermarkten van Alibaba-oprichter Jack Ma, dan zie je dat online en fysiek door elkaar heen lopen. De orderpickers lopen door de supermarkt om de producten voor onlinebestellingen te verzamelen. Vervolgens worden de producten in tasjes gedaan en deze gaan via een systeem aan het plafond naar boven toe. Daar worden alle bestellingen gesorteerd en van daaruit gaan ze het bezorgproces in”, legt Van den Hurk uit. “Er lopen dus, naast consumenten, ook veel orderpickers. Daarnaast is er de gelegenheid om een verse vis direct te laten bereiden en ter plekke op te eten.”

WeChat
De ontwikkelingen op het gebied van technologie zijn volgens Van den Hurk niet alleen in de retailbranche te zien. “Alles gebeurt met de telefoon, die is heilig. Betalen gaat via WeChat of Alipay, zelfs de parkeergarage. Het gebeurt allemaal via online en ik verwacht dat het niet lang zal duren totdat we ook in onze eigen taal met elkaar communiceren. In WeChat zit bijvoorbeeld een vertaalfunctie. Ideaal als je met een Aziaat wil praten. Met betaalmiddelen lopen ze dus écht voor.”

Een ander verschil met Europa is het presenteren van producten. “Chinezen besteden veel aandacht aan verpakkingen en presenteren, terwijl in Nederland de nadruk ligt op de prijs. Neem watermeloen als voorbeeld. In westerse supermarkten liggen deze allemaal op elkaar, terwijl ze in China kiezen voor een kartonnen verpakking. Dat staat veel aantrekkelijker. Daarnaast verhogen de supermarkten hun marge door op de versafdelingen fruit te snijden”, zegt Van den Hurk. “Jack Ma heeft wat mij betreft écht kwaliteitssupers neergezet.”

Distributie
Toch zijn er ook zaken waarmee Europa vooroploopt, zoals de distributie van koel- en versproducten. “En dat terwijl de logistiek van droogwaren juist in China zo goed op orde is. Het vervoeren van koelproducten daarentegen is ondermaats. Daar moet nog aan worden gewerkt”, zegt Van den Hurk. Hij ziet dat Azië in de beleving van Europeanen de laatste jaren steeds dichterbij komt. “Met het vliegtuig of per trein zijn producten vrij snel in Europa, dat gaat een stuk vlotter dan per schip. Dit brengt ook nieuwe kansen met zich mee en maakt de import van Aziatische producten interessant.”

Een ander punt waar Chinezen aan werken is hun imago. “In China wachten ze met smart op ons melkpoeder. De reden daarachter is niet bij iedereen bekend. Door situaties in het verleden heeft de Aziatische consument nog maar weinig vertrouwen in lokale fabrikanten, vandaar dat ze producten uit het buitenland halen. China is zich op dit vlak wel aan het verbeteren en dat zal de komende tijd ook een actiepunt zijn vanuit de regering. Door de dictatuur is China bijvoorbeeld heel slagvaardig

en worden ontwikkelingen en trends snel opgepakt. Craftbeer is in Nederland in opkomst en die trend vliegt ook over naar Azië.”

Bron: Levensmiddelenkrant