Columns

Column: Heeft Aldi Press nog bestaansrecht?

De kranten staan vol met berichten over winkelsluitingen. Honderden banen gaan verloren bij Intertoys. Daarnaast komen er ook weer honderden banen bij in de distributiecentra van de verschillende webwinkels. Hoe maken we van deze bedreiging een kans?

Redactie |

Het assortiment in de supermarkten verandert dagelijks. Seizoensproducten komen en gaan. Onze klanten worden overstelpt met acties waarbij je bij aankoop van één artikel er eentje gratis krijgt of soms zelfs twee. De gemiddelde Nederlander koopt geen cosmetica voor de normale prijs in supermarkten maar kiezen voor voordelige aanbiedingen in drogisterijen. Kruidvat en Etos, maar ook Action nemen de verkoop van deze artikelen voor een groot gedeelte over.

Daarnaast verandert ook de consument enorm. Welke jongere koopt nog een tijdschrift zoals VI, Panorama, Viva of Cosmopolitan? Alle nieuwtjes over de showbizzwereld kan je lezen via de smartphone. Uitgevers denken, in samenwerking met Aldi Press, het tij te kunnen keren met het in de markt zetten van steeds meer bladen. Bijvoorbeeld tien verschillende items van Donald Duck. Daarnaast wordt de bladenmarkt een soort van daghandel. Per week hebben tijdschriften een variabele prijs. Met welk nut? De bijdrage in de distributiekosten is helemaal te gek voor woorden. Via ons  PostNL-punt reiken we wekelijks tientallen pakketjes uit China gratis uit.

Aan de andere kant vraagt de klant om steeds meer verse producten. In onze winkel snijden wij weer vleeswaren vers van het mes. We starten met een grillmodule. Daarnaast gaan we nog meer aandacht besteden aan de verkoop van kaas, geleverd door de lokale kaasfabriek Royal Bel Leerdammer. Onlangs is onze Dagwinkel een kleine week dicht geweest. We gaan op dezelfde vierkante meters meer vers presenteren en verkopen.

We hebben ruimte gecreëerd door enorm te schrappen in het traditionele supermarktassortiment. We zijn gestopt met de verkoop van tijdschriften en zijn teruggegaan van zes naar twee kranten. Het cosmeticaschap is nu nog maar één meter lang en het Sorbo-assortiment beperken we tot de afwasborstel en de vaatdoek. Ook in schoonmaakmiddelen is drastisch gesaneerd. Welk nut heeft het om Ajax, Glorix en Andy in vier verschillende geuren te verkopen?

Kleine winkels in dorpskernen hebben zeker kansen. Door afscheid te nemen van slechte assortimenten en in te spelen op de veranderende consument verhoog je deze kansen. Maar het helpt vooral je niet druk te maken om alle bezorgbusjes van PostNL, DHL en AH.nl.

Ad de Jong is supermarktondernemer van Ad en Tineke’s Dagwinkel te Schoonrewoerd.

ad_de_jong-a900x525.jpg