‘Consument wil product uit directe omgeving’ | Levensmiddelenkrant

Jan Linders speelt in op streekproducttrend

‘Consument wil product uit directe omgeving’

BERGEN - Er is een grote behoefte aan streekproducten in de supermarkt. Dat schrijft de Limburgse supermarktketen Jan Linders, die Multiscope opdracht gaf onderzoek te doen bij duizend Nederlanders boven de 18 jaar. Jan Linders speelt daar slim op in met een actie: ‘De Zachte G weken’.

Ruim driekwart van de ondervraagde consumenten, namelijk 81 procent, koopt streekproducten het liefst in de supermarkt. Marktonderzoeker Multiscope heeft duizend ‘representatieve consumenten’ ondervraagd, in opdracht van Jan Linders. Multiscope is aangesloten bij de Nederlandse Marktonderzoeksassociatie (MOA). “Dit borgt de garantie voor onafhankelijkheid en kwaliteit van de dataverzameling”, laat een woordvoerder van Jan Linders weten.

Eigen omgeving
Volgens 38 procent van de ondervraagden komen de lekkerste streekproducten uit het zuiden van het land en 32 procent vindt dat het oosten van Nederland het lekkerste voedsel verbouwt. Chantal de Rijk, directeur commercie bij Jan Linders, bespeurt een populariteit van producten uit Zuidoost-Nederland, de regio waar Jan Linders met 60 supermarkten actief is.

Al met al koopt bijna driekwart van de consumenten wel eens een zuidelijk streekproduct en dat is een opsteker voor Jan Linders. “We zien in het onderzoek dat consumenten graag willen weten wat men eet en waar het vandaan komt. Die garantie krijg je bij een streekproduct”, zegt De Rijk. “Vooral bij consumenten uit onze regio zie je dat veel terug. Zij hebben liever een product dat uit hun directe omgeving komt. Daarmee bevorderen ze de lokale economie en voelen ze zich solidair met hun omgeving.”

Bewuster
Consumenten doen duidelijk bewuster boodschappen, blijkt uit het onderzoek. Driekwart van de ondervraagden denkt dat streekproducten beter zijn voor het milieu. Wel veronderstellen de ondervraagden ook dat streekproducten meestal duurder zijn. “Maar dat is lang niet altijd het geval”, stelt De Rijk. De Zachte G Weken zijn inmiddels begonnen. De campagne geeft onder de noemer de G van Goed en Gezond podium aan vers- en streekproducten. Onder de G van Goedkoop biedt de supermarkt extra scherpe acties op A-merken.

Reactie supermarktondernemer:

‘Streekproducten moeten bij je passen’

Ondernemer Paul Vreeswijk runt samen met zijn twee dochters een Plus in Ouderkerk aan de Amstel en in Oosthuizen. Hij verkoopt naar eigen zeggen al zo’n vijf jaar verschillende streekproducten, zoals melk uit de Amstelstreek en appelsap uit Oosthuizen.

“Streekproducten zijn al lange tijd populair. We verkopen ze zelf al jaren”, zegt Vreeswijk. “Sommige lokale producten zijn uitgegroeid tot iets veel groters. Zo is Beemsterkaas wel een streekproduct, maar inmiddels door heel het land en daarbuiten verkrijgbaar. Dan is het eigenlijk geen lokaal product meer."

Gunning
“Het succes van lokale producten heeft alles te maken met gunning. Net als dat je de loodgieter uit de buurt eerder een klus gunt dan een specialist uit een andere stad, koopt een consument liever een lokaal product. Het is vertrouwder. Daarnaast onderscheidt het zich van de massa. Dat hebben consumenten graag. Wat ook meespeelt is transparantie. Zeker met de schandalen die bij grote vleesbedrijven hebben plaatsgevonden willen mensen kunnen checken waar een product vandaan komt.”

Voorbeeld
“Een goed voorbeeld van een samenwerking die ik zelf ben aangegaan is met een fruitteler in Oosthuizen. Zijn boerderijwinkel is alleen op zaterdag geopend en hij had moeite vers appelsap aan de man te brengen. Toen ik hem benaderde bleken we allebei hetzelfde idee te hebben: uitbreiding naar de supermarkt. Daar verkopen we nu 250 tot 300 flessen sap per week, voor dezelfde prijs. Tegelijkertijd verkoopt hij geen fles minder. Een supermarkt bereikt andere klanten. Die zouden niet speciaal naar de boerderijwinkel toe gaan op zaterdag, maar ze zijn wel degelijk geïnteresseerd.”

Extra werk
“Veel supermarktondernemers duiken in de verkoop van streekproducten, omdat ze hebben gezien dat het elders een hit is, maar het moet wel bij je passen. Het kost extra tijd om zelf de inkoop te doen, je moet ruimte vrijmaken in je winkel en je doet zelf de innovatiecontrole. Wat van de leverancier komt wordt al tegen het licht gehouden door Plus. Bij lokale producten moet je zelf stimuleren dat een producent blijft variëren en innoveren.”

Bron: Levensmiddelenkrant