Nieuw Marqt-concept moet winst brengen | Levensmiddelenkrant

Joost Leeflang: ‘Gemak is de belangrijkste pijler’

Nieuw Marqt-concept moet winst brengen

AMSTERDAM - Tijdgebrek van de consument en hun vraag naar gezonde kant-en-klaarmaaltijden zijn de reden voor de lancering van het nieuwe concept van Marqt.


Dit vertelt Joost Leeflang, directievoorzitter bij Marqt, in een interview met Levensmiddelenkrant . De formule zag de vraag naar gemak de afgelopen jaren toenemen en heeft dit uitgewerkt in een nieuw concept van Marqt. Bij binnenkomst in de winkel in Amsterdam, die op donderdag 6 december haar deuren opende, valt direct op dat de gemaksproducten in dezelfde hoek staan. Van kant-en-klare maaltijden tot pizza’s en van salades tot smoothies. Via de ‘aparte route’ komen klanten bij de kassa om af te rekenen. “Binnen een paar minuten staat de consument weer buiten. Gemak is de pijler van dit concept”, benadrukt Leeflang. Dry misting, een kaas- en visafdeling en een wisselend meubel zijn een aantal van de vernieuwingen. “In het wisselende meubel staat in de ochtend de yoghurt met granola klaar en ’s middags wordt dat omgeruild voor een saladebar.”

1-2-3 Aan Tafel
Een andere geïntroduceerde gemaksmodule is ‘1-2-3 Aan Tafel’. Elke maand staat een product in de spotlights en aan de hand van de tijd die te klant te besteden heeft, biedt Marqt drie maaltijdoplossingen. “Een kant-en-klare maaltijd voor als de klant geen zin heeft om te koken, een recept voor als er snel een maaltijd op tafel moet komen en ten slotte een gerecht voor koks die uitgebreid willen koken”, legt Leeflang uit. De pilotwinkel is kleiner dan de andere Marqt-vestigingen om het gemak meer te benadrukken. “Het is een bewuste keuze, omdat we met 350 vierkante meter vvo veel efficiënter moeten omgaan met de ruimte dan met 500 tot 600 vierkante meter vvo. De versafdelingen zijn prominent in de winkel neergezet met daaromheen de kw-producten en de gemaksroute”, zegt Leeflang. “Vers en gemak zijn immers de trekkers van het assortiment.”

Duurzaamheid
Marqt heeft zich gevestigd in het Amsterdamse winkelcentrum Brazilië, waar ook Jumbo, Albert Heijn en de biologische supermarkt Odin zijn gevestigd. Dat is volgens de directievoorzitter absoluut geen nadeel. “We zien bij onze andere winkels dat het een versterkende werking heeft om Marqt in de buurt van speciaalzaken of andere supermarkten te vestigen. Bovendien kunnen we bij Odin ‘boodschappen’ doen als een product uit het assortiment op is. We focussen ons namelijk beide op bewuste voeding”, zegt Leeflang. De duurzame ontwikkelingen bij andere supermarkten worden door Marqt wel op de voet gevolgd. “Het is goed dat alle retailers duurzaamheidsdoelstellingen hebben, want samen zijn we verantwoordelijk voor de aarde en gezondheid van de consument. Marqt maakt wel écht het verschil met meer beleving en het verhaal achter de producten”, vervolgt de directievoorzitter. Bij ieder meubel hangt informatie over de producten. Welke tomaat is het beste om soep van te maken of voor in de salade? Welke bereiding past bij welke vissoort? En hoeveel gram vezels zitten er in een speltbrood? Het zijn vragen die Marqt beantwoordt met de informatiekaartjes.

Winst
De winstgevendheid van het in 2008 opgerichte Marqt kwam dit jaar ter sprake na bekendmaking van de jaarcijfers, waaruit blijkt dat de formule geen cent winst behaalt. “Het klopt dat we geen winst maken en daarom investeren we in het nieuwe concept. Dit is het begin van winstgevendheid”, legt de directievoorzitter uit. Op basis van feedback van klanten trekt Marqt naar eigen zeggen conclusies en past daar de expansiestrategie op aan.

Bron: Levensmiddelenkrant