Awards - Gouden Partner

IRI: ‘Vier hoofdtrends te zien onder de winnaars Gouden Partner’

ZALTBOMMEL - In alle categorieën waar dit jaar Gouden Partners werden uitgereikt, zijn volop ontwikkelingen en trends te zien. Levensmiddelenkrant heeft de samenwerking met IRI opgezocht om te kijken naar wat er speelt binnen deze categorieën.

Redactie |

De ontwikkelingen in de retailbranche gaan razendsnel en in een interview met Levensmiddelenkrant vertelt Sjanny van Beekveld, sr. business consultant, welke trends terug te zien zijn in de categorieën van de Gouden Partner.

IRI heeft de cijfers van achttien categorieën onder de loep genomen. Hoe komen deze cijfers tot stand?
“Op wekelijkse basis krijgen we alle scanninggegevens van de supermarkten. Dit is exclusief Lidl en Aldi. Die vullen we aan met consumentenpanelgegevens. Op deze manier kunnen we duidelijk de omzetontwikkelingen per categorie in kaart brengen. Deze scanninggegevens zijn gebaseerd op de daadwerkelijke verkopen van de supermarkten. Aan de hand daarvan zien we welke producten populair zijn en van welke fabrikanten deze zijn. Dan gaan wij per categorie selecteren.”

Welke overall trends zien jullie terug in de categorieën?
“Wij signaleren daarin vier hoofdtrends. Als eerste is dat convenience in de breedste zin van het woord. Vroeger zag je dit terugkomen in voorgesneden groenten, maar nu draait het meer om mentale convenience. Niet meer snijden, maar ook niets meer bij elkaar hoeven zoeken of niet meer nadenken over wat je vandaag weer op tafel gaat zetten. De consument helpen met wat er op tafel komt is waar het om draait. Dat zie je in de maaltijden verspakketten, maar ook met portiegroottes wordt hierop ingespeeld. Dat is allemaal mentale convenience. In zuivel zie je bijvoorbeeld dat de grote pakken het verliezen van kleinere porties.

“De tweede trend heeft alles te maken met gezondheid en allergieën. Dit zien we terug in de vorm van minder vlees, minder koolhydraten en juist meer groenten en plantaardige producten. Hier valt ook onder dat fabrikanten veel bezig zijn met het reduceren van zout, suiker en vet. Wat hieraan linkt is de trend van verse en pure producten. Er wordt vaker gekozen om zelf authentieke recepten te bereiden zonder pakjes of zakjes. Maar ook binnen de categorie baby- en kindervoeding zien we dat consumenten kiezen voor zelfgemaakte hapjes of potjes met minder toevoegingen. Hieronder valt ook duurzaamheid, een onderwerp dat in elke categorie een rol speelt. Denk bijvoorbeeld aan duurzamere verpakkingen of zuivel en kaas van weidemelk.

“Hoewel veel keuzes worden gemaakt vanwege het gezondheidsaspect, zien we ook dat er bewust voor minder gezond eten wordt gekozen, voor genieten. De consument gunt zichzelf iets lekkers. Daardoor kopen we meer luxere producten zoals chocolade, ijs, koeken en speciaalbieren. Maar ook het borrelmoment met chips, tapas en kaas is populair.”

Binnen welke categorieën verwachten jullie de komende jaren verdere groei?
“Binnen bier verwachten we nog verdere groei, want alcoholvrij neemt een vlucht, evenals speciaalbieren. Je ziet dat twee trends hierin terugkomen: gezondheid (alcoholvrij) en genieten (speciaalbier). Verantwoord tussendoor, daar zien we ook veel potentie in. Er komen meer concepten die op snacking zijn gericht en die ook steeds gezonder worden. Tussendoor is een belangrijk moment, omdat er vaker kleinere maaltijden per dag worden genuttigd. De traditionele maaltijdmomenten van ontbijt, lunch en diner beginnen langzaam weg te ebben.”


 

Veertig fabrikanten winnen titel

DIT ZIJN DE WINNAARS

Welke fabrikanten werkten in de afgelopen twee jaar het beste samen met de supermarktformules? Oftewel: welke fabrikanten gaan dit jaar naar huis met een Gouden Partner? Inkopers en category managers van de verschillende supermarktorganisaties bogen zich ook dit jaar weer over deze prangende vraag. Zij beoordeelden fabrikanten in achttien categorieën met rapportcijfers op de volgende criteria: Omzetprestatie, Rendementsbijdrage, Meedenken op assortimentsniveau en Succes van introducties. Zo zijn er vier titels per categorie.

De 72 Gouden Partners zijn dit jaar verdeeld over veertig fabrikanten. Sommige winnen op meerdere criteria of in verschillende categorieën. Op de volgende pagina’s leest u de succesverhalen van de fabrikanten. Wat hebben zij de afgelopen jaren gedaan om nu (weer) te worden beloond voor hun samenwerking?

 

Baby- & kindervoeding

Omzetprestatie

Nutricia

Rendementsbijdrage

Nestlé

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Nutricia

Succes van introducties

Nutricia

Kaas

Omzetprestatie

Cono Kaasmakers

Rendementsbijdrage

Zijerveld

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Cono Kaasmakers

Succes van introducties

Vergeer

Rijst & deegwaren

Omzetprestatie

Granfood

Rendementsbijdrage

Lassie

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Granfood

Succes van introducties

Lassie

Vis & visconserven

Omzetprestatie

Princes Foods

Rendementsbijdrage

Foppen Paling en Zalm

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

John West

Succes van introducties

John West

Bakproducten

Omzetprestatie

Dr. Oetker

Rendementsbijdrage

Smilde

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Dr. Oetker

Succes van introducties

Dr. Oetker

Koek & biscuit

Omzetprestatie

Mondelez

Rendementsbijdrage

Lotus Bakeries

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Verkade

Succes van introducties

Verkade

Snacksauzen

Omzetprestatie

Remia

Rendementsbijdrage

Van Wijngaarden

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Remia

Succes van introducties

Unilever

Vriesvers

Omzetprestatie

Dr. Oetker

Rendementsbijdrage

Dr. Oetker

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Van Geloven

Succes van introducties

Van Geloven

Bier

Omzetprestatie

AB InBev

Rendementsbijdrage

Swinkels Family Brewers

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

AB InBev

Succes van introducties

Heineken

Maaltijdsauzen

Omzetprestatie

Unilever

Rendementsbijdrage

Granfood

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Granfood

Succes van introducties

Unilever

Sport- & energydrinks

Omzetprestatie

Red Bull

Rendementsbijdrage

Refresco

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Red Bull

Succes van introducties

Red Bull

Zuivel

Omzetprestatie

FrieslandCampina

Rendementsbijdrage

Müller Nederland

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Arla Foods

Succes van introducties

Müller Nederland

Brood & broodvervangers

Omzetprestatie

Borgesius

Rendementsbijdrage

Koninklijke Peijnenburg

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Borgesius

Succes van introducties

CSM

Margarines, oliën & vetten

Omzetprestatie

Upfield

Rendementsbijdrage

DeOleo

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Upfield

Succes van introducties

Upfield

Suikerwerk

Omzetprestatie

Perfetti van Melle

Rendementsbijdrage

Katja Fassin

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Cloetta

Succes van introducties

Perfetti van Melle

 

Chips, noten & zoutjes

Omzetprestatie

PepsiCo

Rendementsbijdrage

Intersnack

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

PepsiCo

Succes van introducties

PepsiCo

Reform, dieet & slimming

Omzetprestatie

Wessanen

Rendementsbijdrage

Nutrition & Santé Benelux

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Wessanen

Succes van introducties

Wessanen

Tussendoortjes

Omzetprestatie

Verkade

Rendementsbijdrage

Lemar

Meedenken op niveau

assortimentsgroep

Mondelez

Succes van introducties

Mondelez

 

iri-sjanny-van-beekveld.png