Nieuwste AH-concept bij ondernemers De Block | Levensmiddelenkrant

‘Assortiment komt beter tot zijn recht’

Nieuwste AH-concept bij ondernemers De Block

KRIMPEN AAN DEN IJSSEL - Broers Ed en William de Block hebben onlangs na een verbouwing van twaalf dagen hun Albert Heijnwinkel heropend, die is ingericht volgens het Hoofddorpmodel. “Het voordeel van franchiser zijn, is dat je alles nog kunt aanpassen naar wens.”

Dat vertelt Ed de Block aan Levensmiddelenkrant op de dag van de opening. De verbouwing van de 2200 vierkante meter grote winkel is naar alle waarschijnlijkheid de laatste investering die de broers doen. “In 2014 hebben we de winkel voor het laatst verbouwd. Sindsdien hebben we alleen stukken grond erbij gekocht. Het was altijd al een mooie winkel, maar nu is in één keer alles vernieuwd”, legt William de Block uit. Samen met zijn broer is hij de derde generatie die de supermarkt in Krimpen aan den IJssel runt. Voorheen had het duo vier supermarkten, maar drie daarvan hebben ze verkocht aan Albert Heijn.

Over vier jaar bestaat het familiebedrijf honderd jaar en dat willen de twee franchisers groots vieren. “We zien wel wanneer we stoppen. Gezondheid, maar ook de passie voor het vak is een aspect dat een rol speelt”, zegt Ed. “Als we stoppen met het ondernemerschap, dan doen we dat samen.” Opvolging hebben de broers niet, want hun kinderen hebben allemaal een andere carrière gekozen.

Echt vers
Het Hoofddorpmodel ‘echt vers’ is bij binnenkomst direct zichtbaar. Een grote versafdeling met dry misting om de kwaliteit van groente te behouden, kruiden om zelf te knippen, kleinere deli-eilanden en digitale schermen met informatie over seizoensproducten. Alle elementen van de winkel zijn een-op-een overgenomen van het concept uit de pilotwinkel in Hoofddorp, behalve de broodafdeling. “Wij hebben ervoor gekozen om de bakkerij achter in de winkel te plaatsen in plaats van bij de andere versproducten. De presentatie van een productgroep doet veel met klanten en deze hoek is geschikt voor een grote broodafdeling”, vertelt William. “Dan hebben we niet alleen voorin de versbeleving, maar ook achter in de winkel. Daarnaast hebben we vriesvers extra veel ruimte gegeven, waardoor het een diepvrieswinkel lijkt. Deze categorie was altijd een ondergeschoven kindje, maar in werkelijkheid is het een enorme groeimarkt. Alle assortimentsgroepen komen beter tot hun recht, doordat ze in segmenten bij elkaar zijn geplaatst.”

Emotie
De afgelopen jaren hebben de franchisers naar eigen zeggen de retailwereld zien veranderen. “Speciaalzaken gaan steeds meer verdwijnen en daar moeten wij als supermarktondernemers juist op inspelen. De supermarkt zal altijd blijven vanwege de emotie en versbeleving”, zegt Ed. “Ik snap dat consumenten hun toiletrollen en kratten bier online bestellen, maar voor verse groenten, een goed stuk vlees of borrelhapjes komen klanten toch echt naar de supermarkt.” De broers zijn ervan overtuigd dat je als supermarkt enkel producten in het schap moet leggen die gerelateerd zijn aan food: wel een knoflookpers, maar geen onderbroeken. “De retail blijft zich ontwikkelen, zoals de overname van Emté. Ik zie Plus en Coop in de toekomst ook nog wel samen gaan.”

Bron: Levensmiddelenkrant