DSCF6229.JPG Drie Gouden Partners voor Mondelez, dat is zeker iets om trots op te zijn. (Foto: Gerard Kievits)

Awards - Gouden Partner

Mondelez: ‘We zijn een overkoepelende impulspartner voor retailers’

BREDA – Mondelēz International neemt dit jaar maar liefst drie Gouden Partner-awards mee naar huis, en wint in de impulsgroepen Koek & Biscuit, Tussendoor en Chips, Noten & Zoutjes. “Het feit dat we in drie categorieën winnen is voor ons een bevestiging dat we onze rol als categorie-overkoepelende impulspartner op de juiste wijze aan het invullen zijn’, stelt Bas Kuijs, category planning & activation manager bij Mondelēz International.

Redactie |

Categorie: Chips, Noten & Zoutjes
Criterium: Succes van producten en innovaties
Categorie: Koek & Biscuit
Criterium: Omzetprestatie
Categorie: Tussendoor
Criterium: Omzetprestatie
Winnaar: Mondelez International

Hoera, drie Gouden Partners gewonnen! Waarom hebben category managers en supermarktondernemers voor jullie gekozen, denk je?
“Allereerst maakt het winnen van een Gouden Partneraward in maar liefst drie verschillende categorieën ons natuurlijk ontzettend trots. Met een mix van sterke merken, impactvolle activaties en succesvolle innovaties blijven we de shopper verrassen. De winst van deze awards onderstreept dat we met de juiste zaken bezig zijn om op korte en lange termijn de groei in alle impulscategorieën aan te jagen.”

Wat is de sleutel tot jullie succes?
“Wij verkeren in de gelukkige omstandigheid dat we in meerdere impulscategorieën actief zijn, en daarom overkoepelend onze handelspartners van advies kunnen voorzien. We hebben een scherp oog voor de laatste trends en investeren in consumenten- en shopperonderzoek. Dit vertalen we vervolgens door naar een overkoepelende visie op impuls en de onderliggende categorieën, waardoor we een relevante gesprekspartner voor onze handelsrelaties zijn.”

Hebben retailers behoefte aan een overkoepelende impulspartner?
“Veel categorieën waarin wij actief zijn en waarin we nu hebben gewonnen, kennen een vergelijkbare dynamiek. Producten staan niet standaard op het boodschappenlijstje en confrontatie is bij uitstek belangrijk om, zowel offline als online, in het boodschappenmandje terecht te komen. Daarnaast zien we dat overkoepelende trends op het gebied van gezondheid en duurzaamheid voor meerdere impulscategorieën gelden, waarbij de nuance per categorie wat anders kan liggen. Dat is ook de reden dat we met onze partners categorie-overstijgend kijken naar de kansen om impuls te laten groeien, waarbij we – uiteraard rekening houdend met de formule-uitgangspunten van de retailer – de invulling per categorie samen vormgeven.”

Wat zijn initiatieven geweest waarmee jullie het verschil hebben gemaakt?
“Dat zijn er flink wat geweest. En we vinden het ook belangrijk om, naast de objectieve rol als impulspartner, zelf met initiatieven te komen waarmee we de categoriegroei bij onze partners aanjagen. Wat dat betreft willen we niet alleen richtinggevend zijn voor de toekomstige ontwikkelingen in de categorie, maar ook maatbepalend met ons prachtige merkportfolio om daar invulling aan te geven. Met Oreo, Milka, LU en Prince in ‘Koek & Biscuit’, met LiGA, BelVita en het nieuwe Grenade in ‘Tussendoor’ en met TUC en LU Minicrackers in ‘Chips, Noten en Zoutjes’ zijn we behoorlijk actief geweest de afgelopen tijd.”

Jullie wonnen twee jaar geleden ook de Gouden Partner in Koek & Biscuit. Wat hebben jullie gedaan om nu weer te winnen?
“Binnen ‘Koek & Biscuit’ hebben we samen met onze handelspartners een aantal nieuwe segmenten aan de categorie toegevoegd. Met Oreo Crunchies, Milka Mini’s, Bastogne Mini’s en Mikado hebben we een flink aantal innovaties gelanceerd om het bitesizes-segment in de koekcategorie vorm te geven. Daarnaast hebben we met Oreo Remix, Milka Brookie, Prince Cake & Roll en LU Zachte Cakes behoorlijk wat innovaties naar de categorie gebracht. Samen met krachtige merkactivaties, zoals de samenwerking tussen Oreo en Xbox, heeft dit voor een aanzienlijke omzetgroei van de categorie gezorgd.”

In de categorie Tussendoor zijn jullie actief met LiGA, en het merk Grenade is toegevoegd. Wat heeft daar voor de groei gezorgd?
“Wij zijn er trots op dat LiGA dit jaar 100 jaar bestaat. In de aanloop naar dit eeuwfeest hebben we vorig jaar een mooie samenwerking gehad tussen LiGA en Virgil van Dijk (aanvoerder van het Nederlands voetbalelftal, red.), wat voor veel additionele LiGA-verkopen op de winkelvloer heeft gezorgd. En met de toevoeging van het merk Grenade aan ons portfolio willen we vooroplopen in de trend naar meer functionele voeding, waarbij we de consument in de categorie Tussendoor ook voorzien in deze behoefte met de proteïnerepen van Grenade. De introductie van de Grenade Oreo-variant is hierin een mooi voorbeeld van hoe de merken van Mondelēz samen voor groei zorgen.”

Chips, Noten en Zoutjes is de derde impulscategorie waarin Mondelēz een Gouden Partner wint. Waarom heeft de handel ook hier voor jullie als winnaar gekozen?
“Hierin is innovatie een ontzettend belangrijk speerpunt geweest. De nieuwe TUC Bakerolls zijn sinds dit jaar op de markt, en de eerste cijfers laten reeds zien dat we hiermee incrementele kopers naar de categorie weten te trekken en dat we, zowel voor de categorie alsook voor het merk TUC, vooral jongere kopers aantrekken. De samenwerking met onze handelspartners om deze innovatie samen groot te maken is vanaf het allereerste moment geweldig geweest, en dat betaalt zich nu uit in de verkoopresultaten.”

Wat gaat Mondelēz doen om over twee jaar weer tot Gouden Partner te worden verkozen?
“Wij hebben de ambitie om op korte en lange termijn, samen met onze handelspartners, de impulscategorieën blijvend relevant te laten zijn voor consumenten en shoppers, en deze daarmee nog verder te laten groeien. En met mooie merken als Oreo, LU, Milka, LiGA, BelVita, Grenade en TUC in ons portfolio spreekt het voor zich dat wij hierin een vooroplopende rol willen spelen.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.