20230925-IMG_1007.jpg Floor Venema en Clara Kappen zijn fan van soep: zelfs ’s ochtends kunnen ze het eten Foto: Evelien de Haas

Fabrikanten

Unox speelt in op de behoeften van de klant en kiest voor een nieuw design

ROTTERDAM – Een warme kop soep bij het diner, als voorgerecht óf hoofd-gerecht, tussendoor of bij de lunch en zelfs als ontbijt. Soep wordt op alle momenten van de dag gegeten, maar het schap in de supermarkt was volgens Unox niet efficiënt ingericht. Het terugdringen van het aantal ranges naar twee is de oplossing aldus Floor Venema en Clara Kappen, brand managers van Unox Soep

Lisa van der Linden |

Nederland is een echt soepland. Van tomatensoep tot erwtensoep en pompoensoep. Het assortiment wordt alsmaar groter en daarbij wordt steeds meer gelet op de nutritionele waarden. Unox heeft onlangs het schap opnieuw ingericht, want dit was hard nodig volgens Venema en Kappen. “De consument moet duidelijk onderscheid kunnen maken tussen de diverse soepen die op het schap staan en daarom heeft Unox besloten om zich te focussen op twee ranges: Extra Rijkgevuld en Smaakfavoriet”, vertelt Venema. De soepen die onder Extra Rijkgevuld vallen, zijn meer een maaltijdsoep en bevatten peulvruchten of aardappel, pasta of noodles om extra vullend te zijn. De Smaakfavorieten zijn, zoals de naam al zegt, de populaire en wat lichtere soepen. Voorbeelden hiervan zijn kippensoep, romige tomatensoep en pompoensoep. Met 37 verschillende soepen kunnen we concluderen dat Unox voor iedere liefhebber wel iets in het portfolio heeft. “In het schap hebben we ook duidelijker het onderscheid gemaakt tussen de twee ranges, door met meer warme en diepe kleuren te werken bij Extra Rijkgevuld, terwijl je bij Smaakfavoriet juist de lichte en frisse kleuren terugziet. Op die manier kan de consument ook beter zijn keuze maken”, aldus Venema.

'De focus ligt op voldoende groenten, vezels en eiwitten'

Recepturen
De herlancering wordt ook door retailers goed ontvangen, vertellen Venema en Kappen. Zij krijgen te horen dat de kleuren onderscheidend zijn en dat dit een positief effect heeft op het schap. Kappen voegt toe: “Een andere grote verandering is de aanpassing van de recepturen, waarbij de focus ligt op voldoende groenten, vezels en eiwitten. Unox is op de verpakking ook transparanter geworden over de ingrediënten die worden gebruikt. Je ziet duidelijke claims, zoals rijk aan groenten en vezels, en een bron van eiwitten. Op de voorkant van de zak staat het aantal gram groenten per zak en aan de achterzijde leggen we de nadruk op wat er niet in zit, zoals suiker, conserveermiddelen, kleurstoffen of smaakversterkers. We merken dat consumenten het steeds belangrijker vinden om te weten wat ze eten en waar het vandaan komt.”

"Duidelijke ranges maken soepschap overzichtelijker"

De winter
Soep wordt in Nederland voornamelijk in de winter gegeten, maar als gevolg van de klimaatverandering is die winter niet zo streng meer als voorheen. Unox beweegt met deze verandering mee, maar zijn roots blijft de focus houden. “Daarom vinden we dat de winter begint zodra de wintertijd ingaat”, zegt Kappen. Unox blijft nu en in de toekomst vasthouden aan de nostalgie en waar het merk altijd voor staat. “De winter hoort bij ons, dus we blijven nog steeds hopen op de Elfstedentocht en op 1 januari organiseren we de nieuwjaarsduik. Dat blijft, ongeacht het klimaat”, vervolgt Kappen. Kortom, Unox blijft inspelen op de winter maar wel op haar manier.

'Unox hard bezig de code tot duurzame verpakking te kraken'

Vernieuwing
De herlancering van soep in zak draait niet alleen om het benadrukken van de twee ranges, er is ook een nieuwe smaak aan het portfolio toegevoegd. Paprika-tomaat is onderdeel geworden van het assortiment. “Dit is een Extra Rijkgevulde variant met linzen en kidneybonen en we hadden nog geen paprikasoep. We hebben voor deze variant gekozen omdat Nederlanders veel paprika eten. Bovendien heeft Unilever al jaren een chef in dienst die precies weet welke smaken goed samengaan en waar consumenten naar op zoek zijn. Paprika-tomaat is daar het gevolg van”, licht Kappen toe.
De kwaliteit van ingrediënten is bepalend voor de smaak van de soep, daarom wordt er altijd gekozen voor echte groenten. “Deze telen we rijp en vriezen we gelijk in zodat ze hun rijke smaak behouden. Neem als voorbeeld onze tomaten voor onze tomatensoep: deze worden geplukt en direct meegenomen naar onze vriesopslag. Zodra onze fabriek ze nodig heeft worden ze direct gekookt. Zo kunnen wij het hele jaar lang dezelfde kwaliteit en smaak garanderen zodat jij altijd kunt genieten van dezelfde heerlijke soep die je van ons gewend bent”, vertelt Venema.

Code kraken
Unilever heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan, daarom wordt er achter de schermen hard gewerkt aan een verpakking die duurzaamheid. “We moeten de code nog kraken, maar het is zo eenvoudig nog niet omdat we te maken hebben met een houdbaarheid van negen tot twaalf maanden. We stoppen niet totdat het ons gelukt is en zien het als onze taak om de perfecte verpakking te vinden. Het streven is om in 2025 de verpakking recyclebaar te maken”, blikt Kappen vooruit. Venema voegt toe: “Alle groenten en peulvruchten zijn duurzaam geteeld. Op de verpakkingen staat een QR-code en daarmee kom je terecht op een website met informatie over hoe duurzaam de soep is. We willen op die manier meer laten zien waar producten vandaan komen, want het is allemaal nog een black box. En verder staat op de verpakking het kijk-ruik-proef logo van Too Good To Go, want daarmee voorkomen we onnodige voedselverspilling.” Niet alleen met de verpakking is Unox bezig, ook op andere gebieden wordt aan duurzaamheid gewerkt. Zo worden de soepen gemaakt in fabrieken die 100% op windenergie draaien. En de soeprestanten? Die worden niet weggegooid, maar gebruikt voor de productie van dierenvoer. Verder is de doelstelling van Unox dat 60 procent van het assortiment soep in zak in 2025 vegetarisch is, daarom worden vanaf dit jaar alleen nog varianten zonder vlees geïntroduceerd.

Verschillen
Soep wordt over de hele wereld gegeten, maar Kappen vertelt dat Nederlanders wel hun voorkeur hebben: “Nederlanders zijn dol op soep met grovere ingrediënten, want ze willen kauwen. Daarom zie je in alle varianten van Unox stukken groenten terug, zelfs in de pompoensoep die elders vaak glad is. In Zuid-Europese landen zijn ze juist dol op gladde soep.” Daarnaast zijn de hardlopers van het assortiment vrij duidelijk voor Kappen en Venema: “Zonder twijfel zijn dat de romige tomatensoep, Chinese tomatensoep en romige champignonsoep.”

Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.

Lees meer over: