wd_vleesconsumptie_header2520x750-1680x500.jpg

Onderzoek

Wakker Dier: Vleesstunts verviervoudigd

AMSTERDAM – Dierenbelangenorganisatie Wakker Dier heeft een foldermonitor uitgebracht waaruit blijkt dat het aantal volumestunts op de vleesafdeling in acht jaar tijd is verviervoudigd. Uit de monitor blijkt dat 40% van de vleesaanbiedingen de consument aanspoort om meerdere verpakkingen te kopen, bijvoorbeeld met 1 + 1 gratis-acties of het tweede product voor de halve prijs.

Redactie |

Wakker Dier nam voor het onderzoek de supermarktaanbiedingen in de eerste drie kwartalen van ieder jaar onder de loep bij de twaalf grootste supermarktketens. Op dit moment zijn dat Albert Heijn, Aldi, Coop, DekaMarkt, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, Picnic, Plus, Spar en Vomar. De organisatie streeft naar een bewustere vleesconsumptie. “Juist met deze vleesstapelstunts drijven supermarkten de vleesconsumptie op. Terwijl we er al ongezond veel van eten,” zegt Collin Molenaar van Wakker Dier.

Zuivel
Ook de zuivelaanbiedingen werden dit jaar geanalyseerd. In deze categorie merkte Wakker Dier een nog groter aandeel volumestunts op. Bijna de helft van alle zuivelaanbiedingen is een volumestunt, merkt de organisatie op. “Zuivel heeft een grote impact op het klimaat én op het welzijn van koeien. Voor verantwoorde bedrijven zou dat voldoende reden moeten zijn om hun klanten juist te helpen met het minderen van zuivel”, aldus Molenaar.

Bron: Levensmiddelenkrant