UTRECHT – PepsiCo zet zich in voor langdurige en duurzame partnerships. Dat heeft ertoe geleid dat de merken en de categorieën waarin die zich bevinden, groeien, ondanks alle uitdagingen in de markt. Blijven innoveren is daarvan de drijfveer. De kracht van een goede samenwerking? Als het een succes is voor de shopper, retailer en PepsiCo. Dat vertelt Carola Hundling, sales directeur NL bij PepsiCo. “Wij werken graag samen met supermarkten om extra fun op de winkelvloer te creëren.”
Categorie: Chips, noten & zoutjes
Criterium: Succes van producten en innovaties
Categorie: Brood, broodvervangers & ontbijtgranen
Criterium: Succes van producten en innovaties
Wat zijn hoogtepunten van de laatste jaren geweest?
“Wij hebben de afgelopen jaren laten zien dat onze merken en de categorieën waarin die zich bevinden in staat zijn te groeien, ondanks de grote veranderingen in de markt. Dit is onder andere gedreven door het feit dat wij zijn blijven innoveren. Enerzijds productintrinsiek door productverbeteringen, maar ook door met nieuwe platformen te komen, zoals de Flamin’ Hot-range, met succesvolle introducties zoals de tijdelijke smaken van de Lay’s ‘Only One Can Stay’-campagne of Quaker Zero Suger Added. En we innoveren op het gebied van verpakkingen die nog beter inspelen op specifieke gebruiksmomenten. Denk aan de ‘multibox’, een doos met uitdeelzakjes chips in diverse favoriete smaken voor elk feestje, of de ‘snackbox’ die hersluitbaar is, niet kraakt en gemakkelijk is voor onderweg, naar het park of in de bioscoop.”
Hoe zouden jullie de samenwerking met retailers omschrijven?
“De samenwerking is gericht op langdurige en duurzame partnerships. Wij streven altijd naar de juiste invulling en oplossing voor onze gezamenlijke shopper, de retailer en PepsiCo.”
Op welke manier betrekken jullie retailers bij het ontwikkelproces van nieuwe producten?
“Vanuit die samenwerking voor de lange termijn betrekken wij de retailers vroegtijdig in de plannen die we aan het maken zijn en vragen wij om hun mening en gedachten over hoe we het samen succesvol kunnen maken.”
Hoe kunnen supermarktondernemers meeliften op jullie succes?
“Het is pas een ‘succes’ als het ook een succes is voor de shopper en voor de retailer/supermarktondernemer. De één lift niet mee op de ander, want samen maak je het succes. Wij werken graag samen met supermarkten om extra fun op de winkelvloer te creëren of door op de juiste manier in te spelen op specifieke momenten en seizoenen die voor extra traffic en omzet zorgen.”
Welke rol speelt technologie of data-analyse in jullie samenwerking met retailers?
“Data-analyse en technologie spelen een hele grote rol in de samenwerking. Dat helpt ons om de consument beter te begrijpen en de juiste keuzes te maken die voor zowel de shopper als voor de retailer en PepsiCo goed werken.”
Hoe ondersteunen jullie retailers op de winkelvloer?
“Allereerst door met passende innovaties en activaties te komen die aansluiten op de retailformule en de shopper die daar komt. Wij werken ook nauw samen met de retailmediapartners en ondersteunen met onze eigen buitendienst.”
Wat doen jullie om op lange termijn een waardevolle partner te blijven voor retailers?
“Wij houden trends, ontwikkelingen en consumentengedrag goed in de gaten en blijven doorinnoveren op basis van de behoeftes en kansen die wij zien in de markt. Daarbij luisteren wij ook goed naar onze retailpartners en de koers die zij willen inzetten. Daarnaast investeren wij fors in de verduurzaming van onze fabrieken, logistiek en producten. Dit is niet direct zichtbaar, maar hier gaat ‘op de achtergrond’ veel focus en investering naartoe, omdat wij dit als een belangrijke verantwoordelijkheid zien voor ons als A-merkfabrikant.”
Welke ambities hebben jullie voor de komende jaren binnen het supermarktlandschap?
“Onze ambitie is om nog meer mensen blij te maken met onze producten in de aankomende jaren, samen met onze retailers. Er liggen mooie plannen als het gaat om innovatie en activatie en er komen een aantal hele mooie partnerships aan, onder andere rondom het WK, waar wij met enkele van onze merken sponsor van zijn, en het recent aangekondigde partnership met Formule 1 en Doritos. En uiteraard gaan wij door met het uitvoeren van onze duurzaamheidsagenda.”
Dit artikel verscheen eerder in Levensmiddelenkrant. Abonneren? Klik hier.